An alternative career design scenario of students of pedagogics at UAM in the light of research results

Authors

  • Magdalena Barańska Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2016.01.12

Keywords:

career, career planning, student, alternative career scenario

Abstract

Paradoxically, the unpredictable reality forces the person to be prepared for the number of unplanned events. The dynamics of change, especially in the labour market area, causes the necessity of professional relocation, both in the physical (change of residence) and mental (knowledge and skills) sense, as well as the general ability to function in a situation of continuous change. The article discusses the issue of career planning in a constantly changing reality in particular construction of alternative career plans, which are an integral and underrated element of the career strategy. Professional Plan B allows to keep a relative sense of security, but also to see some other possibilities within the construction of professional future. The aim of this article is not to give the characteristics and list of advantages resulting from having an alternative career scenario, but to present the specific examples of “emergency” plans constructed by students of pedagogy at the Adam Mickiewicz University in Poznan.

References

Bańka A., Rozwój zawodowy młodzieży a ścieżki tranzycji z systemu edukacyjnego do rynku pracy, [w:] Doradztwo karier, Dolnośląskie Centrum Informacji Zawodowej i Doskonalenia Nauczycieli w Wałbrzychu i Warmińsko-Mazurski Zakład Doskonalenia Zawodowego w Olsztynie, OHP Komenda Główna, Warszawa 2005.

Bauman Z., Ponowoczesność jako źródło cierpień, Wyd. Sic!, Warszawa 2000.

Chirkowska-Smolak T., Hauziński A., Łaciak M., Drogi kariery. Jak wspomagać rozwój zawodowy dzieci i młodzieży, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa 2011.

Duttro K., Eight elements to consider for Your Personal Career Plan B.

Kłodkowska J., Młody pracownik na nowym rynku pracy, [w:] Młodzież wobec (nie)gościnnej przyszłości, red. R. Leppert, Z. Melosik, B. Wojtasik, Wyd. Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej TWP we Wrocławiu, Wrocław 2005.

Lees J., Jak zapewnić sobie awans. Podręcznik rozwoju kariery, Wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2008.

Minta J., Oblicza współczesnych karier w perspektywie poradoznawczej, Dyskursy Młodych Andragogów, Zielona Góra 2014.

Minta J., Od aktora do autora. Wspieranie młodzieży w konstruowaniu własnej kariery, KOWEZiU, Warszawa 2010.

Minta J., Planowanie kariery zawodowej przez młodych dorosłych w niejednoznacznej rzeczywistości, [w]: Młodzież wobec (nie)gościnnej przyszłości, Wyd. Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej TWP we Wrocławiu, Wrocław 2005.

Solarczyk-Ambrozik E., Nowe trendy w teoriach rozwoju karier – implikacje dla poradnictwa kariery, „Studia Edukacyjne” 2015, nr 35.

Suchar M., Modele karier. Przewidywanie kolejnego kroku, Wyd. C.H. Beck, Warszawa 2010.

Suwa M., Pokolenie Y na polskim rynku pracy, [w:] Pokolenia na rynku pracy, red. A. Rogozińska-Pawełczyk, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014.

Watts A., Planowanie rozwoju zawodowego a wykluczenie społeczne, [w:] Doradztwo karier, Dolnośląskie Centrum Informacji Zawodowej i Doskonalenia Nauczycieli w Wałbrzychu i Warmińsko-Mazurski Zakład Doskonalenia Zawodowego w Olsztynie, OHP Komenda Główna, Warszawa 2005.

Wołk Z., Kultura pracy, etyka i kariera zawodowa, Wyd. ITE-PIB, Radom 2009.

Downloads

Published

2016-07-18

Issue

Section

Research reports

How to Cite

An alternative career design scenario of students of pedagogics at UAM in the light of research results. (2016). School-Profession-Labour, 11, 191-209. https://doi.org/10.34767/SZP.2016.01.12