Alternatywny scenariusz projektowania kariery zawodowej studentów pedagogiki UAM w świetle wyników badań

Autor

  • Magdalena Barańska Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2016.01.12

Słowa kluczowe:

kariera, planowanie kariery zawodowej, student, alternatywny scenariusz kariery

Abstrakt

Nieprzewidywalna rzeczywistość paradoksalnie wymusza na jednostce bycie przygotowanym na liczne niezaplanowane wydarzenia. Dynamika zmian szczególnie w obszarze rynku pracy powoduje konieczność relokacji zawodowej, zarówno w sensie fizycznym (zmiana miejsca zamieszkania), jak i umysłowym (wiedza i kompetencje), a także ogólnej umiejętności funkcjonowania w sytuacji ciągłej zmiany. W artykule podjęto problem związany z planowaniem kariery zawodowej w ustawicznie zmieniającej się rzeczywistości, a dokładnie konstruowaniem alternatywnych planów zawodowych, które stanowią nieodłączny i niedoceniony element strategii zawodowej. Alternatywny scenariusz projektowania kariery zawodowej pozwala zachować względne poczucie bezpieczeństwa, ale także dostrzec inne możliwości w obrębie dotychczasowo konstruowanej własnej przyszłości zawodowej. Celem niniejszego artykułu nie jest charakterystyka i wykaz zalet wynikających z posiadania „zawodowego planu B”, a przedstawienie konkretnych przykładów „awaryjnych” planów konstruowanych przez studentów pedagogiki na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Bibliografia

Bańka A., Rozwój zawodowy młodzieży a ścieżki tranzycji z systemu edukacyjnego do rynku pracy, [w:] Doradztwo karier, Dolnośląskie Centrum Informacji Zawodowej i Doskonalenia Nauczycieli w Wałbrzychu i Warmińsko-Mazurski Zakład Doskonalenia Zawodowego w Olsztynie, OHP Komenda Główna, Warszawa 2005.

Bauman Z., Ponowoczesność jako źródło cierpień, Wyd. Sic!, Warszawa 2000.

Chirkowska-Smolak T., Hauziński A., Łaciak M., Drogi kariery. Jak wspomagać rozwój zawodowy dzieci i młodzieży, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa 2011.

Duttro K., Eight elements to consider for Your Personal Career Plan B.

Kłodkowska J., Młody pracownik na nowym rynku pracy, [w:] Młodzież wobec (nie)gościnnej przyszłości, red. R. Leppert, Z. Melosik, B. Wojtasik, Wyd. Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej TWP we Wrocławiu, Wrocław 2005.

Lees J., Jak zapewnić sobie awans. Podręcznik rozwoju kariery, Wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2008.

Minta J., Oblicza współczesnych karier w perspektywie poradoznawczej, Dyskursy Młodych Andragogów, Zielona Góra 2014.

Minta J., Od aktora do autora. Wspieranie młodzieży w konstruowaniu własnej kariery, KOWEZiU, Warszawa 2010.

Minta J., Planowanie kariery zawodowej przez młodych dorosłych w niejednoznacznej rzeczywistości, [w]: Młodzież wobec (nie)gościnnej przyszłości, Wyd. Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej TWP we Wrocławiu, Wrocław 2005.

Solarczyk-Ambrozik E., Nowe trendy w teoriach rozwoju karier – implikacje dla poradnictwa kariery, „Studia Edukacyjne” 2015, nr 35.

Suchar M., Modele karier. Przewidywanie kolejnego kroku, Wyd. C.H. Beck, Warszawa 2010.

Suwa M., Pokolenie Y na polskim rynku pracy, [w:] Pokolenia na rynku pracy, red. A. Rogozińska-Pawełczyk, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014.

Watts A., Planowanie rozwoju zawodowego a wykluczenie społeczne, [w:] Doradztwo karier, Dolnośląskie Centrum Informacji Zawodowej i Doskonalenia Nauczycieli w Wałbrzychu i Warmińsko-Mazurski Zakład Doskonalenia Zawodowego w Olsztynie, OHP Komenda Główna, Warszawa 2005.

Wołk Z., Kultura pracy, etyka i kariera zawodowa, Wyd. ITE-PIB, Radom 2009.

Pobrania

Opublikowane

2016-07-18

Numer

Dział

Raporty z badań

Jak cytować

Alternatywny scenariusz projektowania kariery zawodowej studentów pedagogiki UAM w świetle wyników badań. (2016). Szkoła - Zawód - Praca, 11, 191-209. https://doi.org/10.34767/SZP.2016.01.12