Tworzenie modeli symbolicznych przedmiotów, zjawisk i opisów całościowego działania praktycznego a rozwój zawodowy ucznia technikum
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2021.01.06Słowa kluczowe:
pedagogika pracy, uczenie się przez całe życie, rynek pracy, rozwój zawodowy, środowisko uczenia się, modele symboliczne, efektywne uczenie sięAbstrakt
Omówiono środowisko sprzyjające uczeniu się i rozwojowi zawodowemu ucznia technikum. Zaprezentowano umiejętności wysoko cenione przez pracodawców. Na podstawie badań własnych przedstawiono trudności w uczeniu się związane z czynnościami poznawczymi na poziomie modeli symbolicznych.
Bibliografia
Berger, L. & Luckman T. (1991). The Social Construction of Reality. A Treatise in the Sociology of Knowledge. London: Penguin Books.
Bruner, J.S. (1964). Proces kształcenia. Warszawa: PWN.
Dumont, H., Istance, D., Benavides, F. (red.). (2013). Istota uczenia się. Wykorzystanie wyników badań w praktyce, tłum. Z. Janowska. Warszawa: Wolters Kluwer.
Elias, N. (2008). Społeczeństwo jednostek, tłum J. Stawiński. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.
Kołkowski, L. (1986). Nauczanie zawodu w systemie szkolnym. Warszawa: WSiP.
Kołkowski, L., Kwiatkowski, S.M. (1994). Elementy teorii kształcenia zawodowego. Warszawa: IBE.
Kupisiewicz, Cz. (2005). Podstawy dydaktyki. Warszawa: WSiP.
Kwiatkowski, S.M. (2019). Przyczyny niepowodzeń dydaktycznych uczniów szkół zawodowych – propozycja badawcza. W: A. Cybal-Michalska (red.), Młodzież jako przedmiot i podmiot badań pedagogicznych. Poznań: Wyd. Nauk. UAM.
Illeris, K. (2006). Trzy wymiary uczenia się poznawcze, emocjonalne i społeczne ramy współczesnej teorii uczenia się. Wrocław: Wyd. Nauk. DSW.
Rubacha, K. (2011). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Oficyna Wyd. Łośgraf.
The Future of Jobs Report (2018). Centre for the New Economy and Society access: http://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_2018.pdf (20.03.2021).
Zalecenia Rady z dnia 22 maja 2018 roku w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie, Dz.U. UE 2018/C 189/01