Creating symbolic models of subjects and phenomena, and descriptions of holistic practical actions against the vocational development of the technical school student

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2021.01.06

Keywords:

labour pedagogy, lifelong learning, labour market, professional development, learning environment, symbolic models, effective learning

Abstract

The article discusses the environment which fosters learning and professional development of the technical school student, as well as the skills highly valued by employers. Based on the research done for the scientific purpose of the article, it shows difficulties in learning connected with cognitive activities on the level of symbolic models.

References

Berger, L. & Luckman T. (1991). The Social Construction of Reality. A Treatise in the Sociology of Knowledge. London: Penguin Books.

Bruner, J.S. (1964). Proces kształcenia. Warszawa: PWN.

Dumont, H., Istance, D., Benavides, F. (red.). (2013). Istota uczenia się. Wykorzystanie wyników badań w praktyce, tłum. Z. Janowska. Warszawa: Wolters Kluwer.

Elias, N. (2008). Społeczeństwo jednostek, tłum J. Stawiński. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.

Kołkowski, L. (1986). Nauczanie zawodu w systemie szkolnym. Warszawa: WSiP.

Kołkowski, L., Kwiatkowski, S.M. (1994). Elementy teorii kształcenia zawodowego. Warszawa: IBE.

Kupisiewicz, Cz. (2005). Podstawy dydaktyki. Warszawa: WSiP.

Kwiatkowski, S.M. (2019). Przyczyny niepowodzeń dydaktycznych uczniów szkół zawodowych – propozycja badawcza. W: A. Cybal-Michalska (red.), Młodzież jako przedmiot i podmiot badań pedagogicznych. Poznań: Wyd. Nauk. UAM.

Illeris, K. (2006). Trzy wymiary uczenia się poznawcze, emocjonalne i społeczne ramy współczesnej teorii uczenia się. Wrocław: Wyd. Nauk. DSW.

Rubacha, K. (2011). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Oficyna Wyd. Łośgraf.

The Future of Jobs Report (2018). Centre for the New Economy and Society access: http://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_2018.pdf (20.03.2021).

Zalecenia Rady z dnia 22 maja 2018 roku w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie, Dz.U. UE 2018/C 189/01

Downloads

Published

2021-11-04

Issue

Section

Research reports

How to Cite

Creating symbolic models of subjects and phenomena, and descriptions of holistic practical actions against the vocational development of the technical school student. (2021). School-Profession-Labour, 21, 89-101. https://doi.org/10.34767/SZP.2021.01.06