Poradnictwo zawodowe w gimnazjum w świetle wybranych regulacji prawnych
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2012.01.05Słowa kluczowe:
poradnictwo zawodowe, szkolny doradca zawodowyAbstrakt
Rola poradnictwa zawodowego na etapie szkoły gimnazjalnej jest niezwykle istotna, zwłaszcza w obliczu zmienności i konkurencyjności współczesnego rynku edukacyjno- -zawodowego. Rodzące się na tej płaszczyźnie trudności decyzyjne powodują konieczność zorganizowania właściwego wsparcia szczególnie dla młodzieży gimnazjalnej. Artykuł stanowi analizę porównawczą wybranych dokumentów prawnych (aktualnych i wcześniej obowiązujących – do 31 stycznia 2011 roku), na podstawie których realizowane powinny być zadania związane z poradnictwem zawodowym przez pracowników szkoły gimnazjalnej. Przegląd kluczowych w tym zakresie regulacji wskazuje na pominięcie najistotniejszej obecnie kwestii, a mianowicie konieczności wprowadzenia odrębnego przedmiotu nauczania, przeznaczonego na realizację treści z poradnictwa zawodowego. Powszechnie występujące tendencje w zakresie zadań poradniczych ukazują niespójność pomiędzy wytycznymi a możliwościami szkół gimnazjalnych.