Poczucie samoskuteczności studentów w karierze (komunikat z badań)

Autor

  • Ewa Krause Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2012.01.06

Słowa kluczowe:

samoskuteczność, poczucie samoskuteczności w karierze, studenci, wyniki badań

Abstrakt

Niniejszy tekst stanowi próbę ukazania poczucia samoskuteczności studentów w karierze, w tym jej czynników, takich jak: zaufanie do własnych ogólnych kompetencji życiowych, zawodowych, kontroli zdarzeń, kompetencji w zakresie koordynacji różnych sfer życia. Wartykule przedstawiono pojęcie (poczucia) samoskuteczności i jej znaczenie dla jednostki, charakterystykę osób o wysokim i niskim przekonaniu o własnej skuteczności oraz znaczenie samoskuteczności i jej braku dla procesu planowania i rozwoju kariery zawodowej. W celu rozpoznania poziomu poczucia samoskuteczności studentów w karierze i jej czynników autorka artykułu przeprowadziła badania wśród studentów bydgoskich uczelni publicznych i niepublicznych. W opracowaniu przedstawiono ich rezultaty, które wykazały, że największa część respondentów prezentuje przeciętny poziom samoskuteczności w karierze, co oznacza, że studenci postrzegają posiadane przez siebie cechy osobowości, kwalifikacje i zdobyte dotychczas kompetencje jako przeciętne zasoby do realizacji kariery zawodowej w każdych warunkach środowiskowych, kulturowych i organizacyjnych, nie tylko w kraju. Przeciętnie też oceniają swoje szanse osiągnięcia sukcesu, wykazując przeciętne/umiarkowane zaufanie do własnych ogólnych kompetencji życiowych, zawodowych, kontroli zdarzeń, kompetencji w zakresie koordynacji różnych sfer życia.

Pobrania

Opublikowane

2012-07-28

Numer

Dział

Raporty z badań

Jak cytować

Poczucie samoskuteczności studentów w karierze (komunikat z badań). (2012). Szkoła - Zawód - Praca, 3, 85-107. https://doi.org/10.34767/SZP.2012.01.06