Mobilność subdyscyplinarna a zmiany na globalnym rynku pracy
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2022.01.03Słowa kluczowe:
mobilność subdyscyplinarna, zmiana, rynek pracyAbstrakt
Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie propozycji prowadzącej do zmodyfikowania koncepcji kształcenia zawodowego. Jej główną cechą jest scalanie kilku dyscyplin, a szczególnie subdyscyplin, co mogłoby spowodować większą mobilność absolwentów na rynku pracy. Wymaga to modyfikacji wielu zawodów i struktury zatrudnienia.
Bibliografia
Amsterdamski, S. Nauka jako przedmiot humanistycznej refleksji. Studia Socjologiczne, 2 (1971).
Amsterdamski, S. (1999). Nauka. W: Z. Bokszański (red.), Encyklopedia Socjologii, t. 2. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Brynjolfsson, E., Mcafee, A. (2015). Drugi wiek maszyny. Praca, postęp w czasach genialnych technologii. Warszawa: MT Biznes.
Drela, K. Socjologia i inne nauki o pracy i bezrobociu, cz. II. Zeszyty Naukowe FIRMA i RYNEK, 1 (2015).
Furmanek, W. (2006). Humanistyczna pedagogika pracy. Praca człowieka w cywilizacji informacyjnej. Rzeszów: UR.
Gerlach, R. (red.). (2007). Edukacja zawodowa w aspekcie przemian społeczno-gospodarczych. Wyzwania, szanse, zagrożenia. Bydgoszcz: UKW.
Gerlach, R., Tomaszewska-Lipiec, R. (red.). (2017). Edukacja dla przyszłości w perspektywie orientacji na rynek pracy. Debaty, szkice, refleksje polsko – ukraińskie. Bydgoszcz: UKW.
Gerlach, R. Demise of the Professional Career: Birth of the Portfolio System. Szkoła – Zawód – Praca, 19 (2020).
Goćkowski, J. (1972). Kultura, socjotechnika i style odziaływania na grupy i jednostki. W: A. Podgórecki (red.), Socjotechnika. Jak oddziaływać skutecznie? Warszawa: KiW.
Kwiatkowski, J. (2002). Socjologia stosowana. W: Z. Bokszański (red.), Encyklopedia Socjologii, t. 4. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Kwiatkowski, S.M. (2006). Pedagogika pracy. W: B. Śliwerski (red.), Pedagogika – subdyscypliny wiedzy pedagogicznej, t. 3. Gdańsk: GWP.
Kwiatkowski, S.M. (red.). (2016). Kompetencje przyszłości. Warszawa: FRSE.
Kozek, W. (2000). Praca. W: Z. Bokszański (red.), Encyklopedia Socjologii, t. 3. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Kubin, J. (1998). Diagnoza społeczna, W: Z. Bokszański (red.), Encyklopedia Socjologii, t. 1. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Marzec-Holka, K., Radziewicz-Winnicki, A., Wiłkomirska, A. (2018). Nauki społeczne wobec zmiany – alternatywa scalania (inspiracje dla współczesnej pedagogiki). Warszawa: UW.
Melosik, P., Radoła, M. (2021). W kręgu szkoły i środowiska. Wybrane konteksty relacyjne. Toruń: Akapit.
Piorunek, M. (red.). (2015). Dymensje poradnictwa i wsparcia społecznego w perspektywie interdyscyplinarnej. Poznań: UAM.
Podgórecki, A. (1968). Pięć funkcji socjologii. W: A. Podgórecki (red.), Socjotechnika. Praktyczne zastosowanie socjologii. Warszawa: KiW.
Podgórecki, A. (1972). Logika praktycznego działania. W: A. Podgórecki (red.), Socjotechnika – jak oddziaływać skutecznie?. Warszawa: KiW.
Radziewicz-Winnicki, A. (2018). Planowanie działań społecznych i edukacyjnych w dobie zmiany społecznej. W: U. Jeruszka, J. Łaszczyk, B. Marcinkowska, F. Szlosek (red.), Nauka – Edukacja – Praca. Profesorowi Stefanowi Michałowi Kwiatkowskiemu w 70-lecie urodzin. Warszawa: APS.
Radziewicz-Winnicki, A. Dyskurs o alienacji teraźniejszości naszego czasu społecznego. Pedagogika Społeczna, 3 (2019).
Radziewicz-Winnicki A. Perspektywa renesansu publicznego stosowanej pedagogiki społecznej w postindustrialnej przestrzeni. Pedagogika Społeczna – Nowa, 1 (2021a).
Radziewicz-Winnicki, A. (2021b). „Przedporozumienie” jako kategoria teoretyczna w zakresie wielu dyscyplin. W: M. Piorunek, J. Nawój-Połczańska, A. Skowrońska-Pućka (red.), Wspieranie jednostek i grup w różnych wymiarach życia społecznego. Aspekty teoretyczno-praktyczne. Poznań: UAM.
Seifer, H. Zmiany w pracy. Deutschland, 2 (2002). Znak.
Szymański, M.J. (2021). Edukacja w zmieniającym się społeczeństwie. Warszawa: Difin.
Tomaszewska, R. (2020). Praca i kariera w warunkach nowego millennium. Implikacje dla edukacji. Bydgoszcz: UKW.
Tomaszewska, R. (2021). Człowiek i praca. Perspektywa transhumanizmu. Bydgoszcz: UKW.
Wołk, Z. (2012). Global and Local Changes on the Modern Labour Market. Essays In Latour and Social Pedagogy. Zielona Góra: UZ.
Wołk, Z. (2013). Zawodoznawstwo. Wiedza o współczesnej pracy. Warszawa: Difin.
Woroniecka, G. Przedrozumienie jako kategoria teoretyczna w naukach społecznych. Studia Socjologiczne, 3–4 (1993).
Zipf, M. (2001). Jak przetrwać w nowej gospodarce? Deutschland, 5 (2001).
Ziółkowski, M. Pragmatyzacja świadomości społeczeństwa polskiego. Kultura i Społeczeństwo, 4 (1984).