Rozważania o interdyscyplinarności z pedagogiką pracy w tle
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2022.01.04Słowa kluczowe:
interdyscyplinarność, transdyscyplinarność, pedagogika pracy jako subdyscyplinaAbstrakt
W tekście zaprezentowano próby definiowania i rozróżniania pojęć: multi-, inter- i transdyscyplinarność. Wskazano na różne formy integracji wiedzy i związane z nimi dylematy prowadzące do wewnętrznych sprzeczności w postrzeganiu wiedzy interdyscyplinarnej. Odwołano się także do wybranych problemów interdyscyplinarności. Na tym tle sformułowano pytania o pedagogikę pracy kooperującą z innymi dyscyplinami - czy w istocie mamy w tym przypadku do czynienia jeszcze z subdyscypliną pedagogiki czy raczej naukami o pracy o charakterze inter- czy transdyscyplinarnym?
Bibliografia
Dudzikowa, M. (2012). Sytuacja problematyczna interdyscyplinarności w naukach społecznych i humanistycznych (z kryzysem w tle). [In:] A. Chmielewski, M. Dudzikowa, A. Grobler (ed.), Interdyscyplinarnie o interdyscyplinarności. Między ideą a praktyką. Kraków: Impuls.
Dudzikowa, M., Chmielewski, A., Grobler, A. (2012). Przedmowa. [In:] A. Chmielewski, M. Dudzikowa, A. Grobler (ed.), Interdyscyplinarnie o interdyscyplinarności. Między ideą a praktyką. Kraków: Impuls.
Gara, J. Idea interdyscyplinarności i interdyscyplinarna wiedza pedagogiczna. Forum Pedagogiczne, 1 (2014).
Maliszewski, K. Pedagogika filozoficzna jako ruch transdyscyplinarny. Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 1(2), (2016).
Nalaskowski, A. (2018). Pesymistyczny esej o myśleniu i pisaniu w/o pedagogice. [In:] K. Przyszczypkowski. S. Futyma, G. Barabasz (ed.), Edukacja a myślenie. Inkluzja czy współmierność… Księga jubileuszowa dedykowana profesorowi S. Dylakowi. Poznań: UAM.
Opozda, D. Interdyscyplinarność i intradyscyplinarność w pedagogice rodziny. Paedagogia Christiana, 2 (34). (2014).
Poczobut, R. (2012). Interdyscyplinarność i pojęcia pokrewne, [In:] A. Chmielewski, M. Dudzikowa, A. Grobler (eds.), Interdyscyplinarnie o interdyscyplinarności. Między ideą a praktyką. Kraków: Impuls.
Snow, C.P. (1999). Dwie kultury, translated by T. Baszniak. Warszawa: Prószyński i S-ka.
Tabaszewska, J. „Wędrujące pojęcia”: koncepcja Mieke Bal – przykład inter – czy transdyscyplinarności? Studia Europaea Gnesnensia, 8 (2013).
Walczak, M. Czy możliwa jest wiedza interdyscyplinarna? Zagadnienia Naukoznawstwa, 1 (207). (2016).
Witkowski, L. (2009). Uwagi o interdyscyplinarności w pedagogice (z perspektywyepistemologii krytycznej). [In:] L. Witkowski, Ku integralności edukacji i humanistyki II. Postulaty, postacie, pojęcia, próby. Odpowiedź na Księgę jubileuszową. Toruń: Wyd. Adam Marszałek.
Witkowski, L. Uwagi o interdyscyplinarności w pedagogice (z perspektywy epistemologii krytycznej. [In:] Interdyscyplinarność w nauce jako truizm, alibi i wyzwanie - głosy w dyskusji panelowej, która odbyła się podczas posiedzenia KNP PAN, 19 marca 2009, Rocznik Pedagogiczny, 33 (2010).
Włodarczyk, R., Żłobicki, W. (ed.). (2011). Interdyscyplinarność i transdyscyplinarność pedagogiki. Kraków: Impuls.
Wołk, Z. Współczesna pedagogika pracy w Polsce. Obszary problemowe. Studia z Teorii Wychowania, 2 (31). (2020).