Kariera i aktywizacja zawodowa jednostki w otoczeniu rynkowym

Autor

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2022.01.08

Słowa kluczowe:

kariera, rynek pracy, osoba, samoświadomość, samorealizacja, rozwój, motywacja, działalność gospodarcza, środowisko

Abstrakt

Rozwój kariery zawodowej współczesnego specjalisty powinien obejmować maksymalne samopotwierdzenie się w określonej dziedzinie działalności w kontekście zmian społeczno-gospodarczych. W konkurencyjnym środowisku biznesowym integralnym elementem sukcesu rozwoju osobistego jest zapewnienie zdolności do ponoszenia świadomej odpowiedzialności za wyniki własnych działań, motywacji do osiągnięć w realizacji działań i funkcji zawodowych. Aktywizacja rozwoju samoświadomości zawodowej, samorealizacji i psychologicznego znaczenia własnych cech zawodowych jest głównym warunkiem efektywnego wykorzystania potencjału osobistego i zawodowego jednostki. Jasne wyobrażenia o psychologicznym komponencie realizacji zadań zawodowych, zgodnie z wymogami i potrzebami rynku, określenie i realizacja odpowiednich celów i motywów przyczyniają się do pomyślnego rozwoju kariery jednostki, jej samorealizacji we współczesnych warunkach pracy.

Bibliografia

Bakirova, G. (2009). Psikhologiya razvitiya i motivatsii personala: Uchebnoje posobiye. Moskwa: YUNITI.

Bazarov, T. (2014). Psikhologiya upravleniya personalom, Teoriya i praktika: Uchebnik dlya Bakalawrow. Moskwa: Jurayt.

Bodalev, A., Rudkevich, L. (1997). O soderzhanii i napolnenii ponyatiya karera i oko variantakh, Kak stanovyatsya velikimi i vydayushchimisya? Moskwa: KVANT.

Bogomaz, S. Samoanaliza: Podkhody, tendencje, vozmozhnosti i ogranicheniya. Vesnik Vitsebskaga Dzyhaunaga Universiteta, 2 (2005).

Bazarov, T. (2014). Psikhologiya upravleniya personalom. i praktika. Moskwa: Jurayt.

Derkach, A. (2004). Akmeologicheskije osnovy razvitiya professional. Moskwa: MPSI, Woroneż: NPO „MODEK”.

Druzhinin, V. (2007). Psikhologiya obshchikh sposobnos. St. Petersburg: Piter.

Dvinin, A., Romanchenko, I. (2015). Psikhodiagnostika: Obrazovaniye i kadrovyy menedzhment, Uchebno-diagnosticheskoje posobiye. St. Petersburg: Lumier.

Fam, T. (1989). Razvitiye professionalnogo samosoznaniya studentov tekhnicheskikh vuzov. Moskwa: Instytut Badawczy Patologii i Patofizjologii.

Gerlach, R. Demise of the professional career: birth of the portfolio system. Szkoła - Zawód - Praca, 19 (2020).

Goleman, D. (2005). Emotional intelligence: Why it can matter more than IQ (10th Anniversary ed.), New York: Bantam.

Herriot, P. (1998). Careers. W: M. Poole, & M. Warner (eds.), The handbook of human resource management. London, England: International Thompson Business Press.

Herzberg, F., Mausner, B. & Snyderman, B. (2010). The motivation to work (12th Rev. ed.), New Brunswick, NJ: Transaction Publishers.

Ilin, E. (2000). Motivatsiya i motivy: Uchebnoje posobiye dlya vuzov. St. Petersburg: Piter.

Iwankiewicz, J., Łobanow, A. (1993). Chelovecheskiye resursy upravleniya. Moskwa: Delo.

Kibanow, A. (red.). (2010). Upravleniye personalom organizatsii: Uchebnik. Moskwa: INFRA-M.

Khutorskoy, A. (2005). Metodika lichnostno-oriyentirovannogo obucheniya. Kak obuchat vsekh po-raznomu? Posobiye dlya uchitelya. Moskwa: VLADOS.

Kobzeva, V., Kolesnikov, Y. Karyera: Sut, planirovaniye, motivatsiya. Pravleniye Personalom, 1 (2000).

Kliszczewskaja, M., Sołncewa, G. Profesjonalno-wazhnyje kachestva kak neobkhodimyye i dostatochnyye usloviya prognozirovaniya uspeshnosti deyatelnosti. Vestnik Moskovskogo Universiteta. Seriya 14 (4). (1999).

Krylov, A., Bönkost, K. (Hrsg.) (2007). Karriere gestalten: Transnationaler Dialog zurEntwicklung von Personalmanagement und Arbeitsmarkt. Bremen-Moskau, Deutschland-Rußland: Verlag NIB.

Kryachtunow, M. Psichologiczeskoje soprowozdenije razwitija profesjonnogo samosoznanija uchitelya. Zhurnal Prakticheskogo Psikhologa (Journal for Practical Psychologist), 4 (1998).

Laak, Y. (1996). Psikhodiagnostika: Problemy soderzhaniya i metodov. Moskwa: Instytut Psychologii Praktycznej, Woroneż: NPO „MODEK”.

Lotova, I. (2001). Psikhologo-akmeologicheskije osnovy professionalnoy karery. gosudarstvennykh sluzhashchikh. Moskwa: Moskiewski Państwowy Uniwersytet Inżynierii Lądowej.

McClelland, D. (2014). Human motivation. Cambridge, England: Cambridge University Press.

Mogilevkin, E. (2007). Karyernyy rost: Diagnostika, tekhnologii, trening. St. Petersburg: Rech.

Muchinsky, P. (2003). Psychology applied to work (7th ed.), Belmont, CA: Thomson Wadsworth

Nizhegorodtsev, R., Reznik, S. (eds.). (2008) Chelovecheskiy kapital: Teoriya i praktika upravleniya v sotsialno-ekonomicheskikh sistemakh: Monografiya. Moskwa: INFRA-M.

Ritchie, S. & Martin, P. (1999). Motivation management. Aldershot, England: Gower.

Sternberg, R. Implicit theories of intelligence, creativity, and wisdom. Journal of Personality and Social Psychology, 49 (3). (1985), https://doi.org/10.1037/0022–3514.49.3.607 (15.09.2021).

Stolin, V. (1983), Samosoznanije lichnosti. Moskwa: Uniwersytet Moskiewski.

Terman, L., Oden, M. (1959). Genetic studies of genius, vol 5, The gifted group at mid-life: 35 years’ follow-up of the superior child. Stanford: Stanford University Press.

Tomaszewska-Lipiec, R. Kariera - zdeprecjonowana wartość nowego pokolenia?, Problemy Profesjologii, 1 (2016).

Torrington, D., Hall, L. & Taylor, S. (2002). Human resource management (5th ed.), Harlow, England: Pearson Education.

Trofimov, Y., Rybalka,V., Honcharuk, P. (eds.) (2001). Psykholohiia: Pidruchnyk [Psychologia: podręcznik (3rd ed.)], Kyiv: Kyiv Shevchenko University Lybid Publishing House.

Tsvetayev, V. (2004). Kadrovyy menedzhment: Uchebnik. Moskwa: Prospekt.

Łozovetska, V. (2020), Career and professional development in the context of socio-economic changes. Płock: Mazowiecka Uczelnia Publiczna w Płocku.

Zakharova, A. (1989). Genezis samootsenki. Research Institute for General and EducationalPsychology, the Academy of Educational Sciences of the USSR, Moscow.

Opublikowane

2022-05-16

Numer

Dział

Artykuły i rozprawy

Jak cytować

Kariera i aktywizacja zawodowa jednostki w otoczeniu rynkowym. (2022). Szkoła - Zawód - Praca, 23, 200-237. https://doi.org/10.34767/SZP.2022.01.08