Wykorzystanie prac ręcznych w rozwoju umiejętności życiowych
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2022.02.08Słowa kluczowe:
praca ręczna, edukacja rękodzielnicza, slojd, umiejętności życiowe, edukacjaAbstrakt
Celem artykułu jest przedstawienie edukacji prac ręcznych i edukacji rękodzielniczej jako szansy dla rozwijania w dzieciach i młodzieży szeroko rozumianych umiejętności życiowych. Postępujące zmiany społeczne wymuszają na adolescentach nabywanie umiejętności, pozwalających im poradzić sobie w przyszłym środowisku i społeczeństwie. Refleksja nad współczesną szkołą pokazuje, że należy szukać nowych dróg rozwijania w dzieciach umiejętności życiowych. Praktyki szkół skandynawskich oraz przeprowadzone badania, ukazujące, że jedną ze skutecznych dróg jest edukacja poprzez rękodzieło, mogą być przyczynkiem do szerszej dyskusji na temat nowych form edukacji poprzez rękodzieło i prace ręczne w polskim systemie edukacji.
Bibliografia
Aksman, J. (2021). Kształtowanie umiejętności życiowych uczniów klas początkowych w toku innowacyjnych warsztatów plastycznych Nauka – Sztuka – Edukacja na przykładzie badań eksperymentalnych. Kraków: Towarzystwo Naukowe Societas Vistulana.
Ambroziewicz, W. (1964). Władysław Przanowski i jego dzieło. Warszawa: PZWS.
Bauman, Z. (2000). Ponowoczesność jako źródło cierpień. Warszawa: Sic!
Beck, U. (2004). Społeczeństwo ryzyka. Warszawa: Scholar.
Dewey, J. (1957). Jak myślimy?. Warszawa: KiW.
Dewey, J. (2005). Szkoła a społeczeństwo. Warszawa: Żak.
Dewey, J. (2016). Szkoła i dziecko. Warszawa: Żak.
Duckworth, A. (2017). Grit: Konsten att inte ge upp. Stockholm: Natur & Kultur.
Dugger Jr., W.E. (2010). Uno Cygnaeus: the finnish visionary who changed education forever. W: A. Rasinen, T. Rissanen (ed.), In the Spirit of Uno Cygnaeus – Pedagogical Questions of Today and Tomorrow. Jyväskylä: University of Jyväskylä.
Froebel, F. (1864). Dziecinne ogrody. Nowa metoda wychowania i nauczania Fryderyka Froebla. Drezno: nakład autorski.
Jellinek, J.A. (2018). Dziecko konstruktorem. Rozwijanie zadatków uzdolnień technicznych u dzieci przedszkolnych i uczniów klas I-III. Kraków: Wyd. CEBP.
Klus-Stańska, D. Od niechęci wobec dziecięcej samodzielności myślenia do przekazu fikcji społecznej, czyli edukacja dla niekompetencji. Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne, 18 (2009).
Kokko, S., Kouhia, A., Kangas, K. Finnish craft education in turbulence. Conflicting debates on the current National Core Curriculum. Techne Series: Research in Sloyd Education and Craft Science A: 27(1). (2021).
Lawn, M. Transfers and Implementations of a Swedish Manual Work Program: Sloyd and Entrepreneurial. Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften, 40, 34 (2018).
Mäki-Vaurio, V. (2015). MITÄ KÄSITYÖ OPETTAA? Huoltajien näkemyksiä Näpsä-käsityökoulun osaamistavoitteista ja lastensa saamista valmiuksista. Lahdensivun toimipiste, Kevät.
Przanowski, W. (1936). Dydaktyka pracy ręcznej, Warszawa: NK.
Rowid, H. (1958). Szkoła twórcza. Podstawy teoretyczne i drogi urzeczywistnienia nowej szkoły, Warszawa: KiW.
Tyson, R. (2019). Bildning och praktisk klokhet. Stockholm: Natur och Kultur.
Uberman, M. Prace (roboty) ręczne wyzwaniem dla edukacji dziecka XXI wieku. Edukacia Cloveka – Problemy a výzvy pre 21. storočie, 45-51 (2012).
Virta, K., Metsarinne, M., Kallio, M. Supporting Craft Sense in Early Education. Techne Series: Research in Sloyd Education and Craft Science A: 20(3). (2013).
Walker, T.D. (2017). Fińskie dzieci uczą się najlepiej. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Westerlund, S. (2015). Lust och olust – elevers erfarenheter i textilslöjd. Umea: Umea Universitet.
Westerlund, S., Samuelsson, M. (2021). Lära sig att sta ut. Ett bidrag till diskussionen om varför vi har slöjd i skolan. Techne Series A: 28(3). (2021).
Wolska, D. (2015). Umiejętności życiowe jako wyznacznik aktywizacji zawodowej dorosłych z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Kraków: UP.
World Health Organization. (1994). Division of Mental Health. Life skills education for children and adolescents in schools.
Woynarowska, B. Kształtowanie umiejętności życiowych u dzieci i młodzieży: wyzwanie dla szkoły. Chowanna, 1 (2002).
Wyniki badania PISA 2015 w Polsce. (2017). Warszawa: MEN.
Wyniki badania PISA 2018 w Polsce. (2018). Warszawa: IBE.