Wymiary współpracy z rodzicami uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych w przestrzeni pracy nauczyciela klas I–III

Autor

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2022.02.09

Słowa kluczowe:

praca nauczyciela, współpraca, specjalne potrzeby edukacyjne

Abstrakt

W niniejszym artykule poruszono temat współpracy nauczyciela z rodzicami uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych lokowanej w przestrzeni pracy nauczyciela. Przedstawiono różnorodne uwarunkowania owej współpracy, wynikające z wielowymiarowego podejścia do rozumienia pracy. Zastosowane perspektywy interpretacyjne pozwoliły na wskazanie wielu działań, które wpisują się w ten obszar pracy nauczyciela. Współpraca z rodzicami uczniów mających specjalne potrzeby edukacyjne jawi się więc z jednej strony jako działanie, którego instytucjonalno-strukturalne ramy dookreślają zapisy zawarte w aktach normatywnych, a z drugiej strony jest przestrzenią, która wydobywa dialogiczny charakter pracy nauczyciela. Potencjał interpretacyjny kategorii współpracy rodziców i nauczycieli, rozważanej w kontekście troski o zaspokojenie specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów w wieku wczesnoszkolnym, wskazuje również na konieczność wiązania tego obszaru pracy nauczyciela z nieustannym rozwojem zawodowym nauczyciela, którego potencjalność twórcza istotnie oddziałuje na kształt relacji z rodzicami.

Bibliografia

Banasiak, M. (2013). Współpraca rodziców ze szkołą w kontekście reformy edukacji w Polsce. Toruń: UMK.

Boryś, W. (2005). Słownik Etymologiczny Języka Polskiego. Kraków: Wyd. Literackie.

Dubis, M. Współpraca: nauczyciel – uczeń – rodzic. Wymiary relacji wychowawczej i edukacyjnej. Studia Paedagogica Ignatiana, 1 (2019).

Dusza, B. Współpraca nauczycieli z rodzicami – perspektywa nauczycieli (raport z badań przeprowadzonych wśród nauczycieli klas gimnazjalnych). Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas, 16 (2018).

Chrzanowska I. (2019). Nauczyciele o szansach i barierach edukacji włączającej. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.

Dąbrowski, Z. (2000). Pedagogika opiekuńcza w zarysie, cz. I. Olsztyn: UWM.

Dymnicka, M. Od miejsca do nie – miejsca. Acta Universitas Lodziensis. Folia Socjologica, 36 (2011).

Gajewska, G., Bazydło-Stodolna K. (2005). Teoretyczno-metodyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej w świetlicy. Zielona Góra: PEKW GAJA.

Gogolin, O., Szymik, E. Współpraca rodziców z nauczycielami edukacji wczesnoszkolnej w świetle badań sondażowych. Studia i Prace Pedagogiczne, 3 (2016).

Kaleta, K. (2013). Uczeń w kontekście rodziny. W: J. Szczurkowska, A. Mazur (red.), Wokół roli i zadań pedagoga i psychologa w szkole. Kielce: ZNP.

Kaźmierska K. (red.). (2012). Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów. Kraków: Nomos.

Kwiatkowska, H. (1992). Nauczyciele nauczycieli. Warszawa: PWN.

Lewicka, M. (2012). Psychologia miejsca. Warszawa: Scholar.

Mellibruda, J. (2003). Ja, ty, my. Psychologiczne możliwości ulepszania kontaktów międzyludzkich. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP.

Mendel, M. (2006). Pedagogika miejsca i animacja na miejsce wrażliwe. W: M. Mendel (red.), Pedagogika miejsca. Wrocław: DSWE TWP.

Mendel, M. (2007). Rodzice i nauczyciele jako sprzymierzeńcy. Gdańsk: Harmonia.

Mikler-Chwastek, A. Trudności w organizacji współpracy między nauczycielami a rodzicami uczniów – sprawozdanie z badań. Kultura i Wychowanie, 1 (2020).

Młynek, P. (2018). Współpraca rodziców i nauczycieli - charakter, oczekiwania i uwarunkowania. Katowice: UŚ.

Nalaskowski, A. (2022). Przestrzenie i miejsca szkoły. Kraków: Impuls.

Opozda, D. Współpraca rodziny i szkoły – o lepszą jakość relacji rodzice – nauczyciele. Paedagogia Chrystiana, 1 (2009).

Rychlicka-Maraszek, K. (2016). Wprowadzenie. Przestrzeń pracy: status teoretyczny pojęcia. W: K. Rychlicka-Maraszek, A. Ostaszewska, D. Jaworska, B. Sławecki, R. Krenz (red.), Współczesne przestrzenie pracy. Warszawa: Difin.

Słupek, K. (2019). Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna. Dostosowanie wymagań. Gdańsk: Harmonia.

Smykowska, D. (2008). Współpraca szkoły z rodziną w zaspokajaniu potrzeb rozwojowych dzieci z lekkim upośledzeniem umysłowym. Kraków: Impuls.

Szkolak-Stępień, A. (2017). Profil nauczyciela wczesnej edukacji włączającej. W: B. Muchnacka, M. Głażewski, B. Pawlak, A. Litawa (red.), Razem czy osobno? Współczesne mity, klisze i szablony edukacyjne. Kraków: UP.

Winiarski, M. Współpraca rodziców i nauczycieli – perspektywa kontynuacji i zmiany. Pedagogika społeczna, 2 (2013).

Żeber-Dzikowska, I., Olczak, I. Kompetencje na rynku pracy w dobie współczesności. Społeczeństwo - Edukacja - Język, 2 (2014).

Opublikowane

2024-02-24

Numer

Dział

Artykuły i rozprawy

Jak cytować

Wymiary współpracy z rodzicami uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych w przestrzeni pracy nauczyciela klas I–III. (2024). Szkoła - Zawód - Praca, 24, 226-248. https://doi.org/10.34767/SZP.2022.02.09