Pandemia i praca w trybie home office wyzwaniem dla pedagogiki pracy

Autor

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2022.02.12

Słowa kluczowe:

pandemia, praca home office, praca online, pedagogika pracy, higiena cyberpracy, zoomizm

Abstrakt

W artykule poruszono ważną i aktualną kwestię dotyczącą zmian na rynku pracy będących skutkiem pandemii SARS-CoV-2, która wybuchła z początkiem 2020 roku. Działania podjęte w celu ochrony zdrowia i życia obywateli poskutkowały zaburzeniem dotychczasowych trendów na rynku pracy. Pandemia według GUS wpłynęła szczególnie negatywnie na sytuację zawodową ludzi młodych, ale nie tylko. Organizacja pracy poza firmą, bez bezpośredniego kontaktu i nadzoru, stała się ogromnym wyzwaniem. Pedagogika pracy jako subdyscyplina pedagogiczna może wypracować nowe modele działania dla specjalistów zajmujących się procesami pracy i zarządzaniem zasobami ludzkimi, zwłaszcza ich podmiotowym wymiarem. Artykuł stanowi próbę opisania nowej rzeczywistości rynkowej. W artykule zarysowane zostały wybrane zjawiska, które obnażyła pandemia, wynikające z nich trudności i możliwości zmuszając wszystkich uczestników rynku do zmiany sposobów działania, ale przede wszystkim myślenia.

Bibliografia

Barańska, M. Nauczyciel akademicki na wirtualnym uniwersytecie - wyzwania możliwości i zagrożenia. Roczniki Nauk Społecznych, 13 (49). (2021). DOI: https://doi.org/10.18290/rns21494.4

Borowska, A. (2004). Kształcenie dla przyszłości. Warszawa: Żak.

Digital Economy and Society Index (DESI) (2020).

Dominik, I. 8 lekcji, które wyciągniemy z pandemii. Wysokie Obcasy PRACA, 3 (2020).

Estevez, A. (2020) Zoomism and Discipline for Productive Immobility, https://criticallegalthinking.com/2020/05/13/zoomism-and-discipline-for-productive-immobility/ (15.05.2022).

Ford, M. (2016). Świt Robotów czy sztuczna inteligencja pozbawi nas pracy? Warszawa: Wyd. cdp.pl.

Haar, K. (2019). Overview of the Perpetual Guardian 4-day (paid 5) Work Trial https://www.4dayweek.com/research-prof-jarrod-haar-quantitative-research (12.05.2022).

Lee, J. A Neuropsychological Exploration of Zoom Fatigue,https://www.psychiatrictimes.com/view/psychological-exploration-zoom-fatigue (05.2022).

Mehta, K. Welcome To The Isolation Economy (Goodbye Sharing Economy) https://www.forbes.com/sites/kmehta/2020/03/23/welcome-to-the-isolation-economy-goodbye-sharing-economy/?sh=405d6dd98d88 (09.01.2022).

Migas, B. Narodziny klasy domowej, https://krytykapolityczna.pl/gospodarka/narodziny-klasy-domowej-migas/ (12.06.2022).

Miszczak, E. 90 narzędzi do pracy zdalnej. Mega lista, https://tigers.pl/bazawiedzy/articles/narzedzia-do-pracy-zdalnej, (12.02.2021).

Raport The 2020 State of remote Work by Buffer and AngelList https://buffer.com/state-of-remote-work/2020 (20.05.2022).

Raport Centrum Cyfrowego, (2020) Edukacja zdalna w czasie pandemii. Raport z badań, https://centrumcyfrowe.pl/edukacja-zdalna/ (20.04.2022).

Raport Rok Lidera 2021 GFKM.

Raport Zaangażowanie w czasie pandemii. Wpływ covid-19 i zdalnego trybu pracy na efektywność polskich firm. Badanie podłużne, https://carrotspot.com/zaangazowanie-w-czasie-pandemii (04.04.2022).

Skalska, Z. (2020). Kto będzie miał pracę, Wysokie Obcasy PRACA, 3 (2020).

Staniewicz, J. Prawo pracy w czasie epidemii – kluczowe pytania i odpowiedzi, https://www.prawowpracy.pl/prawo-pracy-w-czasie-epidemii-kluczowe-pytania-i-odpowiedzi/, (12.05.2022).

Szymaniak, M. Samotność, nadgodziny, inwigilacja. Witajcie w świecie home office, https://spidersweb.pl/plus/2020/08/samotnosc-inwigilacja-nadgodziny-czarna-strona-tele-pracy-covid (29.05.2022).

Szymaniak, M. Witajcie w epoce zoomizmu. Klasa średnia właśnie odkrywa, jak będzie wyglądała jej przyszłość, https://spidersweb.pl/plus/2020/12/witajcie-w-epoce-zoomizmu-klasa-srednia-wlasnie-odkrywa-jak-bedzie-wygladala-jej-przyszlosc (29.05.2022).

Taler, H. Na Święto Pracy: Skąd się wziął ośmiogodzinny dzień pracy?, https://spidersweb.pl/2014/05/swieto-pracy-skad-sie-wzial-osmiogodzinny-dzien-pracy.html (13.05.2022).

Tomaszewska, R. (2021). Człowiek i praca. Perspektywa transhumanizmu. Bydgoszcz: UKW.

Wołk, Z. (2009). Kultura pracy, etyka i kariera zawodowa. Radom: ITeE.

Woolcock Institute of Medical Research (2020). Australian study shows working in pyjamas does not hurt productivity https://www.woolcock.org.au/news/australian-study-shows-working-in-pyjamas-does-not-hurt-productivity (12.06.2022).

Opublikowane

2024-10-21

Numer

Dział

Artykuły i rozprawy

Jak cytować

Pandemia i praca w trybie home office wyzwaniem dla pedagogiki pracy. (2024). Szkoła - Zawód - Praca, 24, 301-335. https://doi.org/10.34767/SZP.2022.02.12