Aprobata społeczna a motywacja osiągnięć wśród studentów w działalności prospołecznej jako czynniki przyczyniające się do wyborów zawodowych

Autor

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2023.02.10

Słowa kluczowe:

aprobata społeczna, motywacja osiągnięć, wybór drogi zawodowej

Abstrakt

W prezentowanym artykule przedstawiono teorie aprobaty społecznej (dwuczynnikowa teoria aprobaty społecznej Delroya L. Paulhusa), motywacji osiągnięć (Cebulowy model motywacji osiągnięć Heinza Schulera) oraz aktywności prospołecznej jako czynniki przyczyniające się do wyborów zawodowych studentów. Głównym pytaniem postawionym w trakcie badania jest to, czy istnieje związek między akceptacją społeczną a motywacją polskich studentów do aktywności prospołecznej. Studenci zostali przetestowani za pomocą Testu Aprobaty Społecznej (TAS-22), Inwentarza Motywacji Osiągnięć (LMI-K) oraz autorską metryczką. Analiza statystyczna wykazała, że istnieje istotny związek między akceptacją społeczną a motywacją osiągnięć. Można zatem stwierdzić, że aprobata społeczna jest ważną motywacją osiągnięć wśród studentów udzielających się prospołecznie. Ponadto zwrócono uwagę na znaczenie aprobaty społecznej i motywacji jako czynników przyczyniających się w wyborze drogi zawodowej wśród studentów, w szczególności studentów kierunków humanistycznych i społecznych. Nie zauważono istotnych różnic między badanymi zmiennymi (aprobatą społeczną i motywacją osiągnięć) a cechami socjodemograficznymi i biograficznymi.

Bibliografia

Barańska, M. (2016). Wolontariat w planowaniu kariery zawodowej studentów. Poznań: UAM.

Crowne, D.P., Marlowe, D. A new scale of social desirability independent of psycho pathology. Journal of Consulting Psychology, 24(4) (1960).

Edwards, L.A. (1957). Social desirability variable in personality assessment and research. New York: Dryden Press.

Furnham, A. Response bias in self-report measures of general health. Personality and Individual Differences, 4(5) (1986).

Izdebski, P., Żbikowska, K., Kotyśko, M. Przegląd teorii aprobaty społecznej. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Psychologica, 17 (2013).

Kroenke, A. Pokolenie X, Y, Z w organizacji. Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie, 61, 1202 (2015).

Murray, H.A. (1938). Explorations in Personality. Oxford: Oxford University Press.

Oleś, P. (2003). Wprowadzenie do psychologii osobowości. Warszawa: Scholar.

Paulhus, D.L. (2002). Socially desirable responding: the evolution of a construct. W: H.I. Braun, D.N. Jackson, D.E. Wiley (red.), The role of constructs in psychological and educational measurement. Mahwah, Lawrence Erlbaum.

Paulhus, D.L., John, O.P. Egoistic and moralistic biases in self-perception: the interplay of selfdeceptive styles with basic traits and motives. Journal of Personality, 66(6) (1998).

Schuler, H., Prochaska, M. Entwicklung und Konstruktvalidierung eines berufsbezoenen Leistungsmotivationstests. Diagnostica, 46 (2000).

Schuler, H., Thornton, G.C., Frintrup, A., Prochaska, M. (2018). Inwentarz Motywacji Osiągnięć H. Schulera, G.C. Thorntona, A. Frintrupa i M. Prochaski. Diagnoza profilowa i typologiczna. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Siibak, A. Constructing the self through the photo selection – visual impression management on social networking websites. Cyberpsychology Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, 3(1) (2009).

Strzałkowska, A. (1993). Potrzeba aprobaty społecznej (teoria Crowne’a i Marlowe’a). W: T. Szustrowa (red.), Osobowość jako przedmiot diagnozy medycznej. Warszawa: UW.

Wiggins, J.S. Convergences among stylistic measures from objective personality test. Educational and Psychological Measurement, 24 (1964).

Opublikowane

2024-10-21

Numer

Dział

Raporty z badań

Jak cytować

Aprobata społeczna a motywacja osiągnięć wśród studentów w działalności prospołecznej jako czynniki przyczyniające się do wyborów zawodowych. (2024). Szkoła - Zawód - Praca, 26, 271-298. https://doi.org/10.34767/SZP.2023.02.10