Influencer jako nowy zawód na rynku pracy w opiniach studentów
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2023.02.13Słowa kluczowe:
internet, społeczeństwo informacyjne,, social media, portale społecznościowe, influencer, influencer marketingAbstrakt
Jednostki, podejmując decyzje zakupowe (i nie tylko), często posiłkują się opinią osób trzecich, w tym influencerów. Ich obecność nie jest nowym zjawiskiem, jednak od niedawna zawód ten jest ponownie eksplorowany w nauce, a także regulowany prawnie. Celem artykułu jest przedstawienie wykorzystania social mediów i portali społecznościowych przez społeczeństwo informacyjne, a także charakterystyka zawodu influencera i influencer marketingu oraz omówienie wyników badań przeprowadzonych w celach naukowych, wykorzystanych w pracy magisterskiej autorki.
Bibliografia
Babicz, I. (2023). Raport z badania: Polski rynek Influencer Marketingu w 2022 w oczach reklamodawców, https://reachablogger.pl/blog/raport-badania-polski-rynek-influencer-marketingu2022-oczach-reklamodawcow/ (23.04.2023).
Bartosik-Purgat, M. (2016). Media społecznościowe na rynku międzynarodowym. Perspektywa indywidualnych przypadków. Warszawa: Difin.
Czubkowska, S., Wątor, J. (2023). Opium dla mas. Jak influencerzy stali się bogami, https://spidersweb.pl/plus/2022/08/influencerzy-bogowiemarketing (7.02.2023).
Dzik, P. (2017). Nowe media – zmiana społeczna. W: K. Doktorowicz (red.), Media społecznościowe. Dialog w cyberprzestrzeni. T. 2. Katowice: UŚ.
Fabijańczyk, J., Cupriak, A. (2016). Influencer marketing – praktycznie . Bielsko-Biała: WhitePress.
Frankowski, P., Juneja, A. (2016). Serwisy społecznościowe. Budowa, administracja, moderacja. Gliwice: Helion.
Gajdzik, B., Grabowska, S. Leksykon pojęć stosowanych w Przemyśle 4.0. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzanie, 132 (2018).
Gnitecki, J. (2005). Przemiany informatyki oraz cywilizacji i edukacji informacyjnej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego.
Goban-Klas, T., Sienkiewicz, P. (1999). Społeczeństwo informacyjne: szanse, zagrożenia, wyzwania. Kraków: Wydawnictwo Postępu Telekomunikacji.
Górecka-Butora, P., Strykowski, P., Biegun, K. (2019). Influencer marketing od A do Z . Bielsko-Biała: WhitePress.
Grębosz, M., Siuda, D., Szymański, G. (2016). Social media marketing. Łódź: PŁ.
Wasilewski, P., Karcz, A. (2021). Przewodnik po influencer marketingu. Cz. 1. Zbiór dobrych praktyk (klient, agencja, influencer). b.m.w.: Grupa Robocza Influencer Marketing, IAB Polska.
Kałucka, A. Sprawozdanie z konferencji „Transparentny influencer marketing – nowa era funkcjonowania?”Warszawa, 8 marca 2022 r. Studia Medioznawcze, 23, 2(89) (2022).
Kuczamer-Kłopotowska, S., Piekarska, K. Realizacja funkcji influencer marketingu w opinii influencerów oraz ich followersów , Zarządzanie i Finanse, 3(16) (2018).
Levinson, P. (2010). Nowe nowe media, przeł. A. Zawadzka. Kraków: WAM.
Marketing przy kawie. (2021). 96 proc. Polaków śledzi w social media przynajmniej jednego influencera. Badanie IQS, https://marketingprzykawie.pl/espresso/96-proc-polakow-sledzi-w-social-media-przynajmniej-jednego-influencera-badanie-iqs/ (7.02.2023).
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Departament Rynku Pracy. (2018). Informacja o zawodzie – promotor marki (trendsetter) (333903). Warszawa.
Miotk, A. (2017). Skuteczne social media. Prowadź działania, osiągaj zamierzone efekty. Gliwice: Helion.
Mruk, H. (2022). Technologie i generacje a zachowania konsumentów. W: H. Mruk, A. Sawicki (red.), Marketing. Koncepcje i doświadczenia. Pelplin: Bernardinum.
Mruk-Tomczak, D. (2022). Influencer marketing: w roli głównej człowiek, postać wirtualna czy cyfrowy klon? W: H. Mruk, A. Sawicki (red.), Marketing. Koncepcje i doświadczenia. Pelplin: Bernardinum.
Nowak, J. (2008). Społeczeństwo informacyjne – geneza i definicje . W: P. Sienkiewicz, J. Nowak (red.), Społeczeństwo informacyjne. Krok naprzód, dwa kroki wstecz. Kraków: Polskie Towarzystwo Informatyczne.
Ochoa-Dąderska, R., Chęcińska-Kopiec, A. (2018). Lider opinii, trendsetter, i influencer,czyli blog pracą na pełen etat. W: E. Sadowska, M. Dąsala (red.), Problemy nowoczesnej edukacji. Tom VIII. Częstochowa: WSL.
Pudełko, M. (2017). Prawdziwa historia Internetu. Piekary Śląskie: IT START.
Stopczyńska, K. (2021). Influencer marketing w dobie nowych mediów . Łódź: UŁ.
Szwajlik, A., Słupińska, K. Włączenie konsumentów w proces rozwoju innowacji produktowych przy wykorzystaniu mediów społecznościowych. Marketing i Zarządzanie, 1(47) (2017).