Kompetencje społeczne podstawą potencjału zawodowego nauczycieli
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2021.02.08Słowa kluczowe:
kompetencje społeczne, nauczyciel, asertywność, ekspozycja społeczna, relacje interpersonalneAbstrakt
Artykuł poświęcono problematyce kompetencji społecznych nauczycieli, niezbędnych do osiągania sukcesu życiowego i zawodowego w zmieniającej się rzeczywistości społecznej. Przedstawiono w nim opis kompetencji społecznych opartych na modelu kompetencji społecznych autorstwa Anny Matczak. Wyodrębnione przez autorkę skale czynnikowe dotyczące kompetencji warunkujących efektywność zachowań w sytuacjach intymnych, kompetencji warunkujących efektywność zachowań w sytuacjach wymagających asertywności i ekspozycji społecznej stały się podstawą badań empirycznych. Uzyskane wyniki badań przeprowadzonych wśród nauczycieli pozwalają stwierdzić, że większość nauczycieli charakteryzuje się jedynie przeciętnym poziomem kompetencji społecznych w zakresie zachowań w sytuacjach intymnych, zachowań wymagających asertywności i ekspozycji społecznej.
Bibliografia
Argyle, M. (2002). Psychologia stosunków międzyludzkich. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.
Borkowski, J. (2003). Podstawy psychologii społecznej. Warszawa: Dom Wyd. Elipsa.
Jarmużek, J. Kompetencje społeczne nauczyciela a skuteczność pracy w szkole. Studia Edukacyjne, 30 (2014).
Kenrick, D.T., Neuberg S.L., Cialdini R.B. (2002). Psychologia społeczna. Gdańsk: GWP.
Król-Fijewska M. (2000). Stanowczo, łagodnie bez lęku. Warszawa: W.A.B.
Matczak, A. (2007). Kwestionariusz Kompetencji Społecznych (KKS). Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych.
Okoń, W. (1996). Nowy słownik psychologiczny. Warszawa: Żak.
Sęk, H. Rola asertywności w kształtowaniu zdrowia psychicznego. Ustalenia teoretyczne i metodologiczne. Przegląd Psychologiczny, 31 (1988).
Steward, J. (2000). Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.
Terelak, J. (2001). Psychologia stresu. Bydgoszcz: Branta.
Wierzejewska, J. Kompetencje społeczne studentów kierunków technicznych i społecznych. Studia Edukacyjne, 39 (2016).