Wynagrodzenie i czas pracy nauczycieli w Polsce ‒ na tle innych krajów europejskich
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2021.01.04Słowa kluczowe:
wynagrodzenie nauczycieli, czas pracy nauczycieli, modele czasu pracyAbstrakt
W artykule omawiane są kwestie wynagrodzenia i czasu pracy polskich nauczycieli w odniesieniu do innych krajów europejskich. Bazą wyjściową do porównania są międzynarodowe raporty oraz dokumenty krajowe, jednak nie należy ich interpretować bez wniknięcia w różnice definicyjne i w oderwaniu od specyfiki państwowej. Komparacja czysto statystyczna bez znajomości kontekstu może prowadzić do wyciągnięcia błędnych wniosków. Na przykład, jeśli chodzi o przedstawianie ustawowego czasu pracy nauczycieli, w krajach europejskich istnieje kilka modeli go określających i bezpośrednie uszeregowanie państw, w których czas pracy definiuje się przez pryzmat tylko pensum dydaktycznego (Polska, Austria, Belgia, Finlandia), obok krajów (Dania, Estonia, Malta), gdzie określa się ogólny czas pracy, co może powodować zniekształcenie rzeczywistości.
Bibliografia
European Commission/EACEA/Eurydice, Teachers’ and School Heads’ Salaries and Allowances in Europe – 2018/19. Eurydice Facts and Figures, Publications Office of the European Union. Luxembourg 2020.
Górowska-Fells, M., Płatos, B., Chojnacki, M. (2019). Czas pracy nauczyciela w szkołach w Europie, Raport Polskiego Biura Eurydice.
Komisja Europejska/EACEA/Eurydice (2018), Teachers’ and School Heads’ Salaries and Allowances in Europe – 2016/17. Eurydice Facts and Figures, Urząd Publikacji Unii Europejskiej, Luksemburg, https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/teachers-and-school-heads-salaries-and-allowances-europe-201617_en
Kwiatkowska H., Nowy nauczyciel na czas globalizacji i nowoczesnych technologii. Nowe Horyzonty Edukacji, 3 (10). (2014).
Liczą się nauczyciele. Raport o stanie edukacji 2013. (2014). Warszawa: IBE.
Miko-Giedyk, J., Carroll, J., Kashahu, L., Zenelaga, B., Sotirofski, K. (2020). Contemporary Problems in Teacher’s Work – in Poland, the United Kingdom and Albania. Kraków: Impuls.
Mituła, M., Zarobki nauczycieli. W 2020 roku mogą liczyć na podwyżki. Ile wyniesie minimalne i średnie wynagrodzenie nauczycieli w 2020? Strefa Biznesu, 1.10 (2020), https://strefabiznesu.pl/ (08.01.2021).
Monitor edukacji i kształcenia 2019. Polska, Unia Europejska 2019, https://ec.europa.eu/education/sites/education/files/document-library-docs/et-monitor-report-2019-poland_pl.pdf (04.01.2020).
Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 14 października 2019 roku w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy – Karta Nauczyciela, Dz. U. 2019, poz. 2215.
OECD (2020a), How much are teachers and school heads paid?, [in:] Education at a Glance 2020, OECD Indicators, OECD Publishing, Paris 2020. DOI: https://doi.org/10.1787/b14b2c92-en
OECD (2020b), How much time do teachers and school heads spend teaching and working?, [in:] Education at a Glance 2020, OECD Indicators, OECD Publishing, Paris 2020. DOI: https://doi.org/10.1787/ab0f4eef-en
OECD (2020c), Poland, [in:] Education at a Glance 2020, OECD Indicators, OECD Publishing, Paris 2020. DOI: https://doi.org/10.1787/f2487c47-en
OECD 2018, Education at a Glance 2018, OECD Indicators, OECD Publishing, Paris 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.1787/eag-2018-en
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2020 roku zmieniające rozporządzenie w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy, Dz. U. z dnia 31 sierpnia 2020 roku, poz. 1491.