Studenci kierunków menedżerskich wobec kształcenia na odległość w trakcie pandemii Covid-19 – ich zaangażowanie akademickie oraz satysfakcja (raport z badań)

Autor

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2021.01.09

Słowa kluczowe:

kształcenie na odległość, pandemia Covid-19, akademickie zaangażowanie studentów, satysfakcja studentów

Abstrakt

Rozwój pandemii Covid-19 wymusił szybkie i powszechne zastosowanie nauczania na odległość. Ten masowy ‘eksperyment’ edukacyjny stał się przyczynkiem do rozważań dotyczących zaangażowania studentów w nauczanie na odległość, a także satysfakcji z tej formy edukacji. W artykule sformułowano następujące pytania badawcze: W jakim stopniu studenci tych kierunków angażowali się w analizowanym okresie w edukację zdalną? Jak nauka zdalna zmieniła ich zaangażowanie w studiowanie? Jakie znaczenie miała edukacja zdalna dla ich satysfakcji ze studiowania? Jakie zalety i wady kształcenia na odległość dostrzegli studenci? Czy tryb studiów (dzienny/zaoczny) różnicował opinie studentów? Podmiotem badań było 172 losowo dobranych studentów kierunków menedżerskich, tj. zarządzania, ekonomii i logistyki. W badaniach posłużono się techniką ankiety internetowej, stosując skategoryzowany i wystandaryzowany kwestionariusz (w tym narzędzie UWES-S). Uzyskane wyniki pokazały, że zdaniem ponad połowy badanych studentów kierunków menedżerskich nauka zdalna w trakcie pandemii Covid-19 nie zmniejszyła ich zaangażowania w studiowanie. Spadek zaangażowania dotyczył 42,44% ankietowanych osób, a wzrost – co czwartego respondenta (25,59%). Zdaniem ponad połowy badanych studentów nauka zdalna nie zmniejszyła również ich satysfakcji ze studiowania. O spadku zadowolenia ze studiowania poinformowała mniej niż połowa respondentów (39,53%), a o wzroście – 33,72%.

Bibliografia

Allen, I.E., Seaman, J., Garrett, R. (2007). Blending in: The Extent and Promise of Blended Education in the United States. Needham: Sloan Consortium.

Andrews, R., Haythornthwaite, C. (2007). Introduction to E-learning research. In: R. Andrews, C. Haythornthwaite (eds.), The sage handbook of E-learning research. London: Sage Publication.

Brindley, J.E., Walti, Ch., Blaschke, L.M. Creating Effective Collaborative Learning Groups in an Online Environment. International Review of Research in Open and Distance Learning, 3 (10). (2009). DOI: 10.19173/irrodl.v10i3.675.

Brzeziński, J. (1999). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.

Burgess, A., Senior, C., Moores, E. A 10-year case study on the changing determinants of university student satisfaction in the UK. PloS One, 2 (13). (2018). DOI: 10.1371/journal.pone.0192976.

Butt, B.Z., Rehman, K. A study examining the students satisfaction in higher education. Procedia ‒ Social and Behavioral Sciences, 2 (2). (2010). DOI: 10.1016/j.sbspro.2010.03.888.

Carmona-Halty, M.A., Schaufeli, W.B., Salanova, M. The Utrecht Work Engagement Scale for Students (UWES–9S): Factorial Validity, Reliability, and Measurement Invariance in a Chilean Sample of Undergraduate University Students. Frontiers in Psychology, 10 (2019). DOI: 10.3389/fpsyg.2019.01017.

Cekiera, R. (2020). Semestr z laptopa, czyli o studiach online, https://www.miesiecznik.znak.com.pl/semestr-z-laptopa-czyli-o-studiach-online/ (16.02.2021).

Chapman, C., Ramondt, L., Smiley, G. Strong community, deep learning: exploring the link. Innovations in Education and Teaching International, 42 (2005). DOI: 10.1080/01587910500167910.

Cole, M.T., Shelley, D.J., Swartz, L.B. Online Instruction, E-Learning, and Student Satisfaction: A Three Year Study. International Review of Research in Open and Distance Learning, 6 (15). (2014). DOI: 10.19173/irrodl.v15i6.1748.

Dabbagh, N., Bannan-Ritland, B. (2005). Online learning: Concepts, strategies and application. Upper Saddle River: Pearson Prentice Hall.

Długosz, P. (2020). Raport z II etapu badań studentów UP. Opinia na temat zdalnego nauczania i samopoczucia psychicznego, Kraków: IFiS Uniw. Pedag., https://ifis.up.krakow.pl/wp-content/uploads/sites/9/2020/06/Raport-Studenci-UP-II-etap.pdf (16.02.2021).

Eichelberger, A., Ngo, H.T.P. College Students’ Perception of an Online Course in Special Education. International Journal for Educational Media and Technology, 2 (12). (2018).

Elliott, K. Key Determinants of Student Satisfaction. Journal of College Student Retention: Research, Theory & Practice, 3 (4). (2002).

Elliott, K., Shin, D. Student satisfaction: an alternative approach to assessing this important concept. Journal of Higher Education Policy and Management, 2 (24). (2002). DOI: 10.1080/1360080022000013518.

Fincham, D. Introducing Online Learning in Higher Education: An Evaluation. Creative Education, 4 (9). (2013). DOI: 10.4236/CE.2013.49079.

Friedman, H., Friedman, L. Crises in Education: Online Learning as a Solution. Creative Education, 2 (3). (2011). DOI: 10.4236/ce.2011.23022.

Garrison, D.R., Cleveland-Innes, M. Critical factors in student satisfaction and success: Facilitating student role adjustment in online communities of inquiry. In: J. Bourne, J.J.C. Moore (eds.), Elements of Quality Online Educations: Into the Main-stream. Sloan C-Series, 5 (2004).

Garrison, D.R., Shale, D. Mapping the boundaries of distance education: Problems in defining the field. American Journal of Distance Education, 1 (1). (1987).

Gray, J.A., DiLoreto, M. The effects of student engagement, student satisfaction, and perceived learning in online learning environments. International Journal of Educational Leadership Preparation, 11 (1). (2016).

Gusy, B., Lesener, T., Wolter, Ch. Measuring WellBeing With the Utrecht Work Engagement Scale – Student Form Validation of a 9 – and a 3-Item Measure of Student Engagement. European Journal of Health Psychology, 26 (2019). DOI: 10.1027/2512-8442/a000027.

Harasim, L. Shift happens Online education as a new paradigm in learning. Internet and Higher Education, 3 (2000).

Harper, S.R., Quaye, S.J. (eds.). (2009). Student Engagement in Higher Education. New York and London: Routledge.

Higher Education Funding Council for England (2005). Strategy for e-learning. Bristol: HEFCE.

Ilyas, M., Arif, S. Quality of work-life model for teachers of private universities. Quality Assurance in Education. 3 (21). (2013). DOI: 10.1108/QAE-Feb-2012-0006.

Kaczmarek, U., Składnik-Jankowska, J., Grzebieluch, W. Samoocena zaangażowania studentów stomatologii w proces uczenia się w czasie studiów. Dental and Medical Problems, 3 (49). (2012).

Keegan, D. (1996). Foundations of distance education 3rd edition. London-New York: Routledge.

Klimowicz, M. (2020). Polskie uczelnie w czasie pandemii, https://centrumcyfrowe.pl/wp-con-tent/uploads/sites/16/2020/10/Raport_Polskie_uczelnie_w_czasie_pandemii.pdf (15.02.2021).

Kotler, P., Keller, K. (2012). Marketing Management. New York: Prentice Hall.

Kranzow, J. Faculty Leadership in Online Education: Structuring Courses to Impact Student Satisfaction and Persistence. MERLOT Journal of Online Learning and Teaching, 1 (9). (2013).

Lei, H., Cui, Y., Zhou, W. Relationships between student engagement and academic achievement: A meta-analysis. Social Behavior and Personality: An International Journal, 3 (46). (2018). DOI: 10.2224/sbp.7054.

Li, N., Marsh, V., Rienties, B., Whitelock, D. Online learning experiences of new versus continuing learners: A large-scale replication study. Assessment & Evaluation in Higher Education, 4 (42). (2017). DOI: 10.1080/02602938.2016.1176989.

Loscalzo, Y., Giannini, M. Study Engagement in Italian University Students: A Confirmatory Factor Analysis of the Utrecht Work Engagement Scale – Student Version. Social Indicators Research, 2 (2019). DOI: 10.1007/s11205-018-1943-y.

Mai, L. A Comparative Study between UK and US: The Student Satisfaction in Higher Education and its Influential Factors. Journal of Marketing Management, 21 (2005).

Mazur, J. (oprac.). (2021). Nauczanie zdalne. Oswojenie (nie)znanego. Wpływ pandemii COVID-19 na szkolnictwo wyższe, https://eduhack.iuw.edu.pl/wp-content/uploads/2021/01/PL-Raport_Nauczanie-zdalne-Oswojenie-nieznanego-Wplyw-pandemii-COVID-19-na-szkolnictwo-wyzsze.pdf (17.02.2021).

Moczko, J.A. Czy zawsze prawidłowo interpretujemy wyniki statystycznych testów nieparametrycznych. Przegląd Lekarski, 11 (71). (2014).

Moore, M.G., Kearsley, G. (1996). Distance Education: A Systems View. Boston: Wadsworth Publishing Company.

Palmer, S.R., Holt, D.M. Examining student satisfaction with wholly online learning. Journal of Computer Assisted Learning, 2 (25). (2009). DOI: 10.1111/j.1365-2729.2008.00294.x.

Rabiej, M. (2012). Statystyka z programem STATISTICA. Gliwice: Helion.

Salamonson, Y, Andrew, S, Everett, B. Academic engagement and disengagement as predictors of performance in pathophysiology among nursing students. Contemporary Nurse, 1‒2 (32). (2009). DOI: 10.5172/conu.32.1-2.123.

Salanova, M., Schaufeli, W., Martínez, I., Breso, E. How obstacles and facilitators predict academic performance: The mediating role of study burnout and engagement. Anxiety, Stress, & Coping, 23 (2010). DOI: 10.1080/10615800802609965.

Schaufeli, W.B., Bakker, A.B., Salanova, M. The measurement of work engagement with a short questionnaire: a cross-national study. Educational and Psychological Measurement, 66 (2006).

Schaufeli, W.B., Martinez, I.M., Marques-Pinto, A., Salanova, M., Bakker, A. Burnout and engagement in university students: a cross-national study. Journal of Cross-Cultural Psychology, 33 (2002a).

Schaufeli, W.B., Salanova, M., Gonzales-Romá, V., Bakker, A.B. The measurement of engagement and burn out: a two-sample confirmatory factor analytic approach. Journal of Happiness Studies, 3 (2002b).

Schaufeli, W.B., Shimazu, A., Hakanen, J., Salanova, M., De Witte, H. An ultra-short measure for work engagement: the UWES–3 validation across five countries. Euro-pean Journal of Psychological Assessment, 4 (35). (2017). DOI: 10.1027/1015-5759/a000430.

Sher, A. Assessing the relationship of student-instructor and student-student interaction to student learning and satisfaction in Web-based Online Learning Environment. Journal of Interactive Online Learning, 2 (8). (2009).

Sojkin, B., Bartkowiak, P., Skuza, A. Determinants of higher education choices and student satisfaction: the case of Poland. Higher Education, 63 (2012). DOI: 10.1007/s10734-011-9459-2.

Sujkowska-Sobisz, K., Latkowska, J., Ślęczek-Czakon, D., Piwowarczyk, P. (2020). Zdalne kształcenie na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, Katowice, https://us.edu.pl/wydzial/wh/wp-content/ uploads/sites/15/Nieprzypisane/ ZDALNE-KSZTA%C5%81CENIE-NA-WYDZIALE-HUMANISTYCZNYM-RAPORT.pdf (15.02.2021).

Szreder, M. (2004). Metody i techniki sondażowych badań opinii. Warszawa: PWE.

Tayama, J., Schaufeli, W., Shimazu, A., Tanaka, M., Takahama, A. Validation of a Japanese Version of the Work Engagement Scale for Students. Japanese Psychological Research, 61 (2019). DOI: 10.1111/jpr.12229.

Tsubakita, T., Shimazaki, K., Ito, H., Kawazoe, N. Item response theory analysis of the Utrecht Work Engagement Scale for Students (UWES-S) using a sample of Japa-nese university and college students majoring medical science, nursing, and natural science. BMC Research Notes, 10 (2017). DOI: 10.1186/s13104-017-2839-7.

Tworzyński, J. Zaprząc sieć do nauczania. Personel, 21 (2000).

Weerasinghe, I.M.S., Lalitha, R., Fernando, S. Students’ Satisfaction in Higher Education Literature Review. American Journal of Educational Research, 5 (5). (2017). DOI: 10.12691/education-5-5-9.

Wilkins, S., Balakrishnan, M.S. Assessing student satisfaction in transnational higher education. International Journal of Educational Management, 2 (27). (2013). DOI: 10.1108/09513541311297568.

Żmigrodzki, https://wsjp.pl/index.php?id_hasla=35345 (15.12.20210).

Opublikowane

2021-11-04

Numer

Dział

Raporty z badań

Jak cytować

Studenci kierunków menedżerskich wobec kształcenia na odległość w trakcie pandemii Covid-19 – ich zaangażowanie akademickie oraz satysfakcja (raport z badań). (2021). Szkoła - Zawód - Praca, 21, 140-161. https://doi.org/10.34767/SZP.2021.01.09