Nauczyciel stażysta wobec wymagań wynikających z procedury awansu zawodowego nauczycieli
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2020.02.05Słowa kluczowe:
nauczyciel stażysta, awans zawodowy nauczyciela, rozwój profesjonalny i osobowyAbstrakt
W artykule przedstawiono uwarunkowania ścieżki awansu zawodowego wynikające z wymagań, jakie stawia przed nauczycielem stażystą rozporządzenie w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli. Analizowany w kontekście ośmiu wymagań rozwój osobisty i zawodowy nauczyciela ubiegającego się o uzyskanie stopnia nauczyciela kontraktowego, naznaczony troską o wzbogacenie i unowocześnienie warsztatu dydaktyczno-wychowawczego, został opisany z uwzględnieniem różnorodnych działań podejmowanych przez nauczycieli stażystów oraz leżących u ich podstaw motywów.
Bibliografia
Adams, G.L. Why Interactive? In Multimedia & Videodisk Monitor, March 1992.
Gołębniak, B.D. (1998). Zmiany edukacji nauczycieli. Wiedza‒biegłość‒refleksyjność. Toruń-Poznań: UAM.
Kazimierowicz, M. Rozwój nauczyciela poprzez awans zawodowy. Nowa Szkoła, 4 (2008).
Kłosińska, T. (2007). Kompetencje medialne nauczycieli wczesnej edukacji. W: B. Śliwerski (red.), Pedagogika alternatywna. Postulaty, projekty i kontynuacje, t. 2, Innowacje edukacyjne i reformy pedagogiczne. Kraków: Impuls.
Klus-Stańska, D. (2004). Świat dziecięcych znaczeń – poszukiwanie kontekstów teoretycznych. Warszawa: Żak.
Klus-Stańska, D. (2018). Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce. Warszawa: Wyd. Nauk. PWN.
Kwiatkowska, H. (2008). Pedeutologia. Warszawa: WAiP.
Migdałek, J., Moszner, P. (1999). Informatyczne przygotowanie nauczycieli. Materiały z II Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Informatyczne przygotowanie nauczycieli”. Kraków: AP.
Muchnacka, B., Szymański M. (red.). (2008). Nauczyciel w świecie współczesnym. Kraków: Impuls.
Palka, S. (2003). Dydaktyka ogólna w toku rozwoju naukowego i w wymiarze praktycznej użyteczności. W: S. Palka (red.), Pedagogika w stanie tworzenia. Kontynuacje. Kraków: UJ.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, Dz.U. 2018, poz. 1574, § 5 i 6.
Stawinoga, R. (2010). Refleksyjny nauczyciel ‒ partnerem ucznia w przestrzeni eduka-cyjnej. W: A. Karpińska (red.), Dialog o edukacji. Białystok: Trans Humana.
Szempruch, J. (2013). Pedeutologia. Studium teoretyczno-pragmatyczne. Kraków: Impuls.
Szumiec, M. (2016). System awansu zawodowego nauczycieli. Ocena kluczowego elementu reformy edukacji. Kraków: Impuls.
Szymańska, M. (2019). Portfolio w kształceniu nauczycieli. Kraków: Akademia Ignatianum.
Ślęczka, R., Rozwój zawodowy nauczyciela – założenia, oczekiwania i rzeczywistość. W: H. Kosętka, B. Pietrzyk, R. Ślęczka (red.) (2004). Edukacja nauczycielska wobec zadań reformy. Kraków: AP.
Tanaś, M. (red.). (2005). Technologia informacyjna w procesie dydaktycznym. Warszawa: MIKOM.
Wiłkomirska, A. Awans zawodowy nauczycieli ‒ „brzydkie kaczątko” reformy edukacji. Studia Pedagogiczne, t. 64 (2011).
Wyczesany, J. (red.). (2014). Dydaktyka specjalna. Wybrane zagadnienia. Gdańsk: Harmonia Universalis.
Żeber-Dzikowska, I. Nauczyciel wobec wyzwań edukacyjnych XXI wieku. Społeczeństwo. Edukacja. Język, t. 1 (2013).