The new education reform - opportunity or threat to the development of vocational education?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2019.01.02

Keywords:

education reform, vocational education, student, dual education

Abstract

The implementation of the education reform associated with vocational education is at its initial stages. It started with the updated classification of occupations and the introduction of trade schools. The Ministry of National Education of the Republic of Poland is currently focusing on the development of vocational education. The process of change initiated in particular by the introduction of dual education aims at linking the system of vocational training with the needs of modern economy. Close cooperation of schools and the local entrepreneurs measures to the promotion of vocational education and increasing its prestige in the society. The objectives of the reform are right but so far there has been no direct impact on the interests of students, who are reluctant to educate in trade schools

References

Bednarek J., Multimedia w kształceniu, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2006.

Biuletyn MEN: Dobra szkoła. Reforma edukacji. Najważniejsze zmiany. Pytania i odpowiedzi, Warszawa 2016.

Cellary W., Wnioski i rekomendacje, [w:] W. Cellary (red.), Polska w drodze do globalnego społeczeństwa informacyjnego: raport o rozwoju społecznym, Program Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju, Warszawa 2002.

Dąbrowska A., Edukacja a rynek pracy, [w:] A. Zbierzchowska (red.), Kształcenie ustawiczne w warunkach globalizacji i rozwoju społeczeństwa informacyjnego, Instytut Wiedzy, Warszawa 2002.

Kraszewski K., Zmiany w austriackim systemie szkolnym, Edukacja - Technika - Informatyka 2017, nr 2.

Kukla D., Efektywność edukacji wyższej wobec turbulentności rynku pracy, Szkoła – Zawód – Praca 2017, nr 2.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 13 marca 2017 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz.U. z 2017 r., poz. 622).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 31 marca 2017 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach (Dz.U. z 2017 r., poz. 860).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. z 2017 r., poz. 703).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 15 lutego 2019 r. w sprawie ogólnych celów i zadań kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego (Dz.U. z 2019 r., poz. 316).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. z 2019 r., poz. 639).

Strategia na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.) – dokument przyjęty uchwałą Rady Ministrów 14 lutego 2017 r.

Szlosek F., Tożsamość pedagogiki pracy w kontekście przemian systemowych, APS, Warszawa 2015.

Szlosek F., Kształcenie zawodowe w Polsce w kontekście reform edukacyjnych, [w:] N. Nyczkało, F. Szlosek (red.), Kształcenie zawodowe w Polsce i Ukrainie – na tle przemian, APS, Warszawa 2008.

Szyszka M., Edukacja w Polsce – konieczność reformy i nowe wyzwania, Roczniki Nauk Społecznych 2010, nr 2.

Ustawa z 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2018 r., poz. 967 i 2245 oraz z 2019 r., poz. 730).

Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2018 r., poz. 967 i 2245 oraz z 2019 r., poz. 730).

Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2018 r., poz. 996, 1000, 1290, 1669 i 2245 oraz z 2019 r., poz. 534, 730 i 761).

Downloads

Published

2019-12-09

Issue

Section

Articles and dissertations

How to Cite

The new education reform - opportunity or threat to the development of vocational education?. (2019). School-Profession-Labour, 17, 26-40. https://doi.org/10.34767/SZP.2019.01.02