Nowa reforma oświaty - szansa czy zagrożenie dla rozwoju szkolnictwa zawodowego?

Autor

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2019.01.02

Słowa kluczowe:

reforma oświaty, szkolnictwo zawodowe, uczeń, kształcenie dualne

Abstrakt

Wdrażana reforma oświaty w zakresie szkolnictwa zawodowego znajduje się obecnie w początkowym stadium. Zapoczątkowała ją aktualizacja klasyfikacji zawodów oraz wprowadzenie szkół branżowych. Ministerstwo Edukacji Narodowej aktualnie kładzie duży nacisk na rozwój szkolnictwa zawodowego. Zainicjowany proces zmian, m.in. dzięki wprowadzeniu kształcenia dualnego, ma na celu dostosowanie systemu kształcenia zawodowego do potrzeb nowoczesnej gospodarki. Ścisła współpraca szkół zawodowych z lokalnymi przedsiębiorcami ma za zadanie promować szkolnictwo zawodowe i zwiększać jego prestiż w społeczeństwie. Założenia reformy są ze wszech miar słuszne, ale póki co nie znajdują bezpośredniego przełożenia na zainteresowanie uczniów, którzy niezbyt chętnie decydują się na kształcenie w szkołach branżowych.

Bibliografia

Bednarek J., Multimedia w kształceniu, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2006.

Biuletyn MEN: Dobra szkoła. Reforma edukacji. Najważniejsze zmiany. Pytania i odpowiedzi, Warszawa 2016.

Cellary W., Wnioski i rekomendacje, [w:] W. Cellary (red.), Polska w drodze do globalnego społeczeństwa informacyjnego: raport o rozwoju społecznym, Program Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju, Warszawa 2002.

Dąbrowska A., Edukacja a rynek pracy, [w:] A. Zbierzchowska (red.), Kształcenie ustawiczne w warunkach globalizacji i rozwoju społeczeństwa informacyjnego, Instytut Wiedzy, Warszawa 2002.

Kraszewski K., Zmiany w austriackim systemie szkolnym, Edukacja - Technika - Informatyka 2017, nr 2.

Kukla D., Efektywność edukacji wyższej wobec turbulentności rynku pracy, Szkoła – Zawód – Praca 2017, nr 2.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 13 marca 2017 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz.U. z 2017 r., poz. 622).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 31 marca 2017 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach (Dz.U. z 2017 r., poz. 860).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. z 2017 r., poz. 703).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 15 lutego 2019 r. w sprawie ogólnych celów i zadań kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego (Dz.U. z 2019 r., poz. 316).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. z 2019 r., poz. 639).

Strategia na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.) – dokument przyjęty uchwałą Rady Ministrów 14 lutego 2017 r.

Szlosek F., Tożsamość pedagogiki pracy w kontekście przemian systemowych, APS, Warszawa 2015.

Szlosek F., Kształcenie zawodowe w Polsce w kontekście reform edukacyjnych, [w:] N. Nyczkało, F. Szlosek (red.), Kształcenie zawodowe w Polsce i Ukrainie – na tle przemian, APS, Warszawa 2008.

Szyszka M., Edukacja w Polsce – konieczność reformy i nowe wyzwania, Roczniki Nauk Społecznych 2010, nr 2.

Ustawa z 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2018 r., poz. 967 i 2245 oraz z 2019 r., poz. 730).

Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2018 r., poz. 967 i 2245 oraz z 2019 r., poz. 730).

Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2018 r., poz. 996, 1000, 1290, 1669 i 2245 oraz z 2019 r., poz. 534, 730 i 761).

Pobrania

Opublikowane

2019-12-09

Numer

Dział

Artykuły i rozprawy

Jak cytować

Nowa reforma oświaty - szansa czy zagrożenie dla rozwoju szkolnictwa zawodowego?. (2019). Szkoła - Zawód - Praca, 17, 26-40. https://doi.org/10.34767/SZP.2019.01.02