Szkoła, zawód i praca w relacjach dorosłych ludzi bezdomnych
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2020.02.21Słowa kluczowe:
bezdomność, ludzie bezdomni, szkoła, praca, czynniki ryzykaAbstrakt
W artykule omawiane są relacje dorosłych ludzi bezdomnych nt. szkoły, zawodu i pracy pochodzące z 33 pogłębionych wywiadów indywidualnych. Mimo pozytywnej oceny zeszłych doświadczeń zawodowych i, nierzadko wymuszonego, niskiego zaangażowania w obowiązki szkolne w młodości, rozmówcy sceptycznie oceniali możliwość udziału w kwalifikacyjnych kursach zawodowych. Dysfunkcje rodziny pochodzenia i jej niski status społeczno-ekonomiczny były wiązane bezpośrednio lub pośrednio z wyborem strategii ucieczkowej od codzienności. Najczęściej rolę mediatora związku dysfunkcji rodziny pochodzenia z niskim zaangażowaniem w obowiązki szkolne i wykluczeniem w szkole pełniło uzależnienie. Jako ograniczenie podjęcia pracy zarobkowej uznawano również niemożność wykonywania ciężkiej pracy fizycznej, co pozostaje w związku z obserwowaną nadreprezentacją mężczyzn z wykształceniem zasadniczym zawodowym pośród ludzi bezdomnych, oferowaniem nieelastycznego czasu pracy przez pracodawców (ang. take it or leave it) oraz silną preferencją samozatrudnienia deklarowaną przez ludzi bezdomnych.
Bibliografia
Biuro Edukacji m.st. Warszawy, Kwalifikacyjne kursy zawodowe, www.edukacja.warszawa.pl/ksztalcenie-zawodowe/kwalifikacyjne-kursy-zawodowe (30.04.2018).
Błażej, E., Bartosz B. (1995). O doświadczaniu bezdomności. Warszawa: Scholar.
Bobrowski, K., Pisarska, A., Ostaszewski, K., Okulicz-Kozaryn, K. Znaczenie kultury i klimatu szkoły dla wyników nauczania oraz spostrzeganego przez nauczycieli nasi-lenia zachowań problemowych wśród uczniów. Edukacja, 120(4). (2012).
Borucka, A., Ostaszewski, K., Koncepcja resilience. Kluczowe pojęcia i wybrane zagadnienia. Medycyna Wieku Rozwojowego, 12 (2 Pt 1). (2008).
Cournoyer, D.E., Rohner, R.P. Reliability of retrospective reports of perceived maternal acceptance-rejection in childhood. Psychological Reports, vol. 78, no. 1 (1996).
Czaderny, K. Risk factors for homelessness. A structural equation approach. Journal of Community Psychology, vol. 48, no. 5 (2020).
Deklaracja z Wingspread nt. relacji w szkole (ang. Wingspread declaration on school connections). Journal of School Health, vol. 74, no. 7 (2004).
Gelberg, L., Siecke, N. Accuracy of homeless adults’ self-reports. Medical Care, vol. 35, no. 3 (1997).
Killingsworth, M.R. (1983). Labor supply. New York: Cambridge University Press.
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (MRPiPS). (2017). Ogólnopolskie badanie liczby osób bezdomnych w nocy z 8 na 9 lutego 2017 r. Warszawa: Departament Pomocy i Integracji Społecznej.
Neale, J., Miller, P., West, R. Reporting quantitative information in qualitative research: guidance for authors and reviewers. Addiction, vol. 109, no. 2 (2014).
Nosowski, Z. Karla Rahnera teologia codzienności. Studia Theologica Varsaviensia, 30(2). (1992).
O’Malley, M., Voight, A., Renshaw, T.L., Eklund, K. School climate, family structure, and academic achievement: a study of moderation effects. School Psychology Quarterly: The Official Journal of the Division of School Psychology, American Psycho-logical Association, vol. 30, no. 1 (2015).
Parsell, C., Parsell, M. Understanding how homelessness is a choice. Homeless in Europe, 1 (2013).
Shinn, M. (2004). Prevention of homelessness: Overview. In: D. Levinson (ed.), Encyclopedia of homelessness. London: SAGE Publications.
Słobodzian, A. (2014). Aktywizacja zawodowa szansą na wejście na rynek pracy. W: Ż. Pacud, P. Wodo (red.), Innowacyjne metody przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu. Częstochowa: Fundacja Świętego Barnaby.
Susser, E., Struening, E.L., Conover, S. Childhood experiences of homeless men. The American Journal of Psychiatry, vol. 144, no. 12 (1987).
Wysocka, E., Tomiczek, K. Szkoła jako środowisko życia i codzienność ucznia – analiza teoretyczna i empiryczne egzemplifikacje percepcji i sposobu wartościowania szkoły przez uczniów. Przegląd Pedagogiczny, 1 (2014).
Wysocka, E. (2010). Życie codzienne w percepcji i doświadczaniu młodzieży. W: E. Syrek (red.), Czas społeczny akademickiego uczestnictwa w rozwoju i doskonaleniu civil society. Katowice: UŚ.