Career counselor working models – results of own research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2019.01.16

Keywords:

career counseling, advisor, coaching

Abstract

Based on the literature of a career counselor and coach methodology, the author of this publication tries to present what connects and what divides both working models with a client and how counseling and coaching model process looks like according to literature. The author tries to answer the question: Can coaching be one of the forms of career counseling for adults? Career counseling is a type of activity that evolves both in terms of substantive content and the methods, techniques and tools used. The information contained in this publication refers to the analysis of the results of own research regarding the most frequently used form of work with a client in adult career guidance.

References

Bachkirova T., Arthur L., Reading E., Evaluating a coaching and mentoring programme: Challenges and solutions, „International Coaching Psychology Review” 2015, vol. 10, no. 2.

Bańka A., Zawodoznawstwo, doradztwo zawodowe, pośrednictwo pracy. Psychologiczne metody i strategie pomocy bezrobotnym, Stowarzyszenie Psychologia i Architektura, Poznań 1995.

Brzeziński Ł., Coaching w poradnictwie zawodowym dla osób dorosłych – wybrane refleksje, „Edukacja – Technika – Informatyka”, UR, Rzeszów 2018.

Cooper A., Cooper O., Gifts from Archangel Orel: Personal Sessions with an Extraordinary Coach, Healaura, Burnaby 2009.

Drabik-Podgórna V., Doradca, coach czy „architekt życia”?, Carieer Counseling, Washington 2011.

Drabik-Podgórna V., Innowacja edukacyjna w poradnictwie zawodowym. Aplikacja rozwiązań francuskich, Impuls, Kraków 2005.

Herr E., Cramer S., Planowanie kariery zawodowej, Krajowy Urząd Pracy, Warszawa 2001.

Kargulowa A., O teorii i praktyce poradnictwa: Odmiany poradoznawczego dyskursu, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2004.

Kozdrowicz E., Poradnictwo w teorii i praktyce, [w:] T. Pilch, I. Lepalczyk (red.), Pedagogika społeczna. Człowiek w zmieniającym się świecie, Żak, Warszawa 1995.

Kulesza M., Konstruktywistyczne i socjoekologiczne korzenie poradnictwa i diagnozy psycho-pedagogicznej zorientowanej na zasoby, „Pedagogika Społeczna” 2012, nr 3.

Kulesza M., Podstawy teoretyczne coachingu społecznego, Coaching społeczny. Innowacyjne techniki i narzędzia wsparcia, „Roczniki Pedagogiczne” 2015, nr 7.

Malewski M., Poradnictwo wobec zmieniających się wzorów ludzkiego życia, [w:] B. Wojtasik, A. Kargulowa (red.), Doradca – profesja, pasja, powołanie?, Stowarzyszenie Doradców Szkolnych i Zawodowych Rzeczpospolitej Polskiej, Warszawa 2003.

Mikiewicz A., Coaching jako narzędzie zmiany, [w:] J. A. Malinowski, A. Wesołowska (red.), Coaching i tutoring. W stronę nowoczesnej pracy dydaktycznej, Akapit, Toruń 2015.

Nowak P., Hińcza E., Wykorzystanie idei coachingu kariery w doradztwie zawodowym, Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne 24, Warszawa 2014.

Pakulniewicz-Błońska S., Współczesne tendencje w poradnictwie zawodowym: poradnictwo zawodowe a coaching kariery – próba porównania, [w:] D. Kukla (red.), Wielowymiarowość poradnictwa w życiu człowieka, Difin, Warszawa 2011.

Paszkowska-Rogacz A., Psychologiczne podstawy wyboru zawodu. Przegląd koncepcji teoretycznych, KOWEZiU, Warszawa 2003.

Wojtasik B., Doradca zawodu. Studium teoretyczne z zakresu poradoznawstwa, UWr, Wrocław 1993.

Wołk Z., Poradnictwo zawodowe w Polsce w świetle współczesnych przemian cywilizacyjnych, „Szkoła – Zawód – Praca” 2012, nr 3.

Downloads

Published

2019-06-01

Issue

Section

Research reports

How to Cite

Career counselor working models – results of own research. (2019). School-Profession-Labour, 17, 243-258. https://doi.org/10.34767/SZP.2019.01.16