Teachers’ perception of men in the feminised occupations

Autor

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2019.01.20

Słowa kluczowe:

feminised occupations, male, teacher

Abstrakt

Occupational roles in the context of gender stereotypes are subject to a growing number of research explorations. This is mainly due to ongoing changes in female and male social functioning, including occupational roles. The discussion presented in this article concerns the functioning of males in female-dominated occupations. The aim of the research was to diagnose the opinion of active teachers on the functioning of males in female-dominated occupations in the context of gender stereotypes. Attention was also drawn to the opinions of the respondents concerning the consequences of stereotypical evaluation of males’ work in professions dominated by females.

 

Bibliografia

Cross S., Bagilhole B., Girls`Jobs for the Boys? Men, Masculinity and Non-Traditional Occupations, “Gender, Work and Organization” 2002, vol. 9, no. 2.

Czarnik Sz., Strzebońska A., Szklarczyk D., Keler K., Raport z badań ludności w wieku produkcyjnym realizowanych w 2010 r. w ramach projektu „Bilans Kapitału Ludzkiego”. Polacy i Polki na rynku pracy, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2011.

Dudak A., Klimkowska K., Sukces jako doświadczenie biograficzne ojców sprawujących opiekę nad dzieckiem, UMCS, Lublin 2017.

Fuszara M., (red.), Nowi mężczyźni? Zmieniające się modele męskości we współczesnej Polsce. Wstęp, Trio, Warsaw 2008.

Gawrycka M., Wasilczuk J., Zwiech P., Szklany sufit i ruchome schody – kobiety na rynku prac y, CeDeWu, Warsaw 2007.

Janicka K., Kobiety i mężczyźni w strukturze społeczno-zawodowej: podobieństwa i różnice, [w:] A. Titkow, H. Domański (red.), Co to znaczy być kobietą w Polsce, IFiS PAN, Warsaw 1995.

Klimczak-Ziółek J., Bibliotekarz jako zawód sfeminizowany – przyczyny i skutki, [w:] Z. Dacko-Pikiewicz, M. Chmielowska (red.), Rola biblioteki narodowej w tworzeniu społeczeństwa wiedzy, WSB, Dąbrowa Górnicza 2005.

Kluczyńska U., Mężczyźni w pielęgniarstwie. W stronę męskości opiekuńczej, Uniw. Med. im. K. Marcinkowskiego w Poznaniu, Poznań 2017.

Kutrowska B., Spojrzenie na rolę nauczyciela z perspektywy różnych oczekiwań społecznych [w:] P. Rudnicki, B. Kutrowska, M. Nowak-Dziemianowicz (red.), Nauczyciel: misja czy zawód? Społeczne i profesjonalne aspekty roli, DSW, Wrocław 2008.

Mandal E., Podmiotowe i interpersonalne konsekwencje stereotypów związanych z płcią, UŚ, Katowice 2004.

Melosik Z., Kryzys męskości w kulturze współczesnej, Wolumin, Poznań 2002.

Nowak-Dziemianowicz M., „Wielki Przegrany Współczesności”. Polski nauczyciel jako podmiot i przedmiot kształcenia [w:] P. Rudnicki, B. Kutrowska, M. Nowak-Dziemianowicz (red.), Nauczyciel: misja czy zawód? Społeczne i profesjonalne aspekty roli, DSW, Wrocław 2008.

Reszke I., Nierówności płci w teoriach, PAN, Warszawa 1991.

Shen-Miller D., Smiler A.P., Men in Female-Dominated Vocation: A Rationale for Academic Study and Introduction to the Special Issue, “Sex Roles” 2005, no 72, pp. 269–276, DOI 10.1007/s11199–015–0471–3.

Opublikowane

2019-06-01

Numer

Dział

Raporty z badań

Jak cytować

Teachers’ perception of men in the feminised occupations. (2019). Szkoła - Zawód - Praca, 17, 308-319. https://doi.org/10.34767/SZP.2019.01.20