Uczony niedostosowany społecznie? O współczesnej roli zawodowej pracownika nauki
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2020.01.10Słowa kluczowe:
uczony, nauka, niedostosowanie społeczneAbstrakt
Artykuł porusza problem przystosowywania się uczonych do zmieniających się warunków pracy akademickiej. Częstokroć uczeni okazują się niedostosowani społecznie, a więc niepasujący do wymagań głównego nurtu – współczesnego uniwersytetu kształcącego na potrzeby gospodarki. Pytanie jednak, czy ten stan jest właściwy, czy być może wymaga zmian w mentalności ludzi nauki.
Bibliografia
Bartyzel J., Polityczna poprawność, http://www.legitymizm.org/ebp-polityczna-poprawnosc, (29.02.2020).
Bauman Z., Szanse etyki w zglobalizowanym świecie, Znak, Kraków 2007.
Biały K., Przemiany współczesnego uniwersytetu. Od idei von Humboldta do modelu uczelni przedsiębiorczej, UŁ, Łódź 2011.
Bloom A., Umysł zamknięty. O tym, jak amerykańskie szkolnictwo wyższe zawiodło demokrację i zubożyło dusze dzisiejszych studentów, tłum. T. Biedroń, Zysk i S-ka, Poznań 1997.
Bocheński J.M., Sto zabobonów. Krótki filozoficzny słownik zabobonów, Philed, Kraków 1992.
Chmielecki P., Meandry poprawności politycznej w nauce, [w:] P. Chmielecki, M. Wichary (red.), Wokół problemów seksualności. Wykłady filozoficzno-teologiczne KTS WBST, Vocatio, Warszawa 2020 [maszynopis, książka po recenzjach, w przygotowaniu].
Cybal-Michalska A., Ideologia konsumpcji. Wirtualna rzeczywistość i społeczeństwo, [w:] A. Gromkowska-Melosik (red.), Kultura popularna i (re)konstrukcje tożsamości, WSH, Poznań-Leszno 2007.
Foucault M., Nadzorować i karać: narodziny więzienia, tłum. T. Komendant, Aletheia, Warszawa 1998.
Harasimowicz M., Czy szaleństwo to słowo-wytrych? O interdyscyplinarnym charakterze badań nad szaleństwem, [w:] P. Prus, A. Stelmaszyk (red.), Wokół rozumienia szaleństwa. Szkice z zakresu humanistyki, UMK, Toruń 2012.
Hübner P., Cenzura w nauce – Stanisław Ossowski, [w:] P. Hübner, Zwierciadło nauki. Mała encyklopedia polskiej nauki akademickiej, PAU, Kraków 2013.
Hutnikiewicz A., Żywe tradycje uniwersytetu europejskiego, [w:] W. Wincławski (red.), Tożsamość uniwersytetu: antologia tekstów Profesorów Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Ofic. Druk. Woj. Bibl. Publ. i Książnicy Miejskiej, Toruń 1994.
Konopnicki J., Niedostosowanie społeczne, PWN, Warszawa 1971.
Lyotard J.F., Kondycja ponowczesna. Raport o stanie wiedzy, tłum. M. Kowalska, J. Migasiński, Aletheia, Warszawa 1997.
Merton R., Nauka i porządek społeczny, tłum. E. Morawska, [w:] R. Merton, Teoria socjologiczna i struktura społeczna, PWN, Warszawa 1982.
Nietzsche F., Z genealogii moralności, tłum. J. Dudek, E. Kiresztura-Wojciechowska, vis-à-vis, Kraków 2017.
Ossowski S., Z zagadnień psychologii społecznej, [w:] S. Ossowski, Dzieła, t. 3, PWN, Warszawa 1967.
Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne I metodyczne, APS, Warszawa 2008.
Rutkowiak J., Czy istnieje edukacyjny program ekonomii korporacyjnej? [w:] E. Potulicka, J. Rutkowiak (red.), Neoliberalne uwikłania edukacji, Impuls, Kraków 2010.
Stanik J.M., Diagnozowanie niedostosowania społecznego i asocjalności, [w:] B. Urban, J. M. Stanik (red.), Resocjalizacja. Teoria i praktyka pedagogiczna, t. 1, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2008.
Szahaj A., E pluribus unum? Dylematy wielokulturowości i politycznej poprawności, Universitas, Kraków 2004.
Szestow L., Dostojewski i Nietzsche. Filozofia tragedii, tłum. C. Wodziński, PAX, Warszawa 1987.
Znaniecki F., Społeczna rola uczonego, [w:] F. Znaniecki, Społeczne role uczonych, PWN, Warszawa 1940.