A Socially maladjusted scholar? On the contemporary professional role of a scientist

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2020.01.10

Keywords:

scholar, science, social maladjustment

Abstract

The article deals with the problem of adaptation of scholars to the changing conditions of academic work. Often, scholars turn out to be socially maladjusted, and thus not suited to mainstream approaches – a modern university providing education for the needs of the economy. The question, however, is whether this state is correct or perhaps requires changes in the mentality of scientists.

References

Bartyzel J., Polityczna poprawność, http://www.legitymizm.org/ebp-polityczna-poprawnosc, (29.02.2020).

Bauman Z., Szanse etyki w zglobalizowanym świecie, Znak, Kraków 2007.

Biały K., Przemiany współczesnego uniwersytetu. Od idei von Humboldta do modelu uczelni przedsiębiorczej, UŁ, Łódź 2011.

Bloom A., Umysł zamknięty. O tym, jak amerykańskie szkolnictwo wyższe zawiodło demokrację i zubożyło dusze dzisiejszych studentów, tłum. T. Biedroń, Zysk i S-ka, Poznań 1997.

Bocheński J.M., Sto zabobonów. Krótki filozoficzny słownik zabobonów, Philed, Kraków 1992.

Chmielecki P., Meandry poprawności politycznej w nauce, [w:] P. Chmielecki, M. Wichary (red.), Wokół problemów seksualności. Wykłady filozoficzno-teologiczne KTS WBST, Vocatio, Warszawa 2020 [maszynopis, książka po recenzjach, w przygotowaniu].

Cybal-Michalska A., Ideologia konsumpcji. Wirtualna rzeczywistość i społeczeństwo, [w:] A. Gromkowska-Melosik (red.), Kultura popularna i (re)konstrukcje tożsamości, WSH, Poznań-Leszno 2007.

Foucault M., Nadzorować i karać: narodziny więzienia, tłum. T. Komendant, Aletheia, Warszawa 1998.

Harasimowicz M., Czy szaleństwo to słowo-wytrych? O interdyscyplinarnym charakterze badań nad szaleństwem, [w:] P. Prus, A. Stelmaszyk (red.), Wokół rozumienia szaleństwa. Szkice z zakresu humanistyki, UMK, Toruń 2012.

Hübner P., Cenzura w nauce – Stanisław Ossowski, [w:] P. Hübner, Zwierciadło nauki. Mała encyklopedia polskiej nauki akademickiej, PAU, Kraków 2013.

Hutnikiewicz A., Żywe tradycje uniwersytetu europejskiego, [w:] W. Wincławski (red.), Tożsamość uniwersytetu: antologia tekstów Profesorów Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Ofic. Druk. Woj. Bibl. Publ. i Książnicy Miejskiej, Toruń 1994.

Konopnicki J., Niedostosowanie społeczne, PWN, Warszawa 1971.

Lyotard J.F., Kondycja ponowczesna. Raport o stanie wiedzy, tłum. M. Kowalska, J. Migasiński, Aletheia, Warszawa 1997.

Merton R., Nauka i porządek społeczny, tłum. E. Morawska, [w:] R. Merton, Teoria socjologiczna i struktura społeczna, PWN, Warszawa 1982.

Nietzsche F., Z genealogii moralności, tłum. J. Dudek, E. Kiresztura-Wojciechowska, vis-à-vis, Kraków 2017.

Ossowski S., Z zagadnień psychologii społecznej, [w:] S. Ossowski, Dzieła, t. 3, PWN, Warszawa 1967.

Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne I metodyczne, APS, Warszawa 2008.

Rutkowiak J., Czy istnieje edukacyjny program ekonomii korporacyjnej? [w:] E. Potulicka, J. Rutkowiak (red.), Neoliberalne uwikłania edukacji, Impuls, Kraków 2010.

Stanik J.M., Diagnozowanie niedostosowania społecznego i asocjalności, [w:] B. Urban, J. M. Stanik (red.), Resocjalizacja. Teoria i praktyka pedagogiczna, t. 1, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2008.

Szahaj A., E pluribus unum? Dylematy wielokulturowości i politycznej poprawności, Universitas, Kraków 2004.

Szestow L., Dostojewski i Nietzsche. Filozofia tragedii, tłum. C. Wodziński, PAX, Warszawa 1987.

Znaniecki F., Społeczna rola uczonego, [w:] F. Znaniecki, Społeczne role uczonych, PWN, Warszawa 1940.

Downloads

Published

2020-10-11

Issue

Section

Articles and dissertations

How to Cite

A Socially maladjusted scholar? On the contemporary professional role of a scientist. (2020). School-Profession-Labour, 19, 150-160. https://doi.org/10.34767/SZP.2020.01.10