Funkcjonowanie zawodowe nauczycieli w środowisku wiejskim w świetle oczekiwań społecznych. Perspektywa temporalna

Autor

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2020.01.11

Słowa kluczowe:

nauczyciel, podmioty edukacji, oczekiwania społeczne

Abstrakt

W artykule podjęto próbę przybliżenia problematyki społecznego wartościowania pracy zawodowej nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki ich funkcjonowania w środowisku wiejskim. W tekście zaprezentowano przemiany społecznych oczekiwań wobec nauczyciela w środowisku wiejskim w świetle literatury, a następnie dokonano prezentacji wyników własnych badań nad społecznymi oczekiwaniami wobec pracy nauczycieli na wsi w wymiarze temporalnym. A zatem, jak praca ta jest postrzegana przez podmioty edukacyjne będące w różnym wieku, a także, co się z tym wiąże, znajdujące się w innym usytuowaniu czasowym swego życia (cyklu życia), jak i czasu historycznego (pokolenia): uczniów, studentów kierunków nauczycielskich wywodzących się ze wsi, rodziców oraz dziadków i innych mieszkańców wsi.

Bibliografia

Dróżka W., Generacja wielkiej zmiany. Studium autobiografii średniego pokolenia nauczycieli polskich 2004 [A generation of great change. Study of autobiographies of the middle generation of Polish teachers 2004], UH-P, Kielce 2008.

Dróżka W., Nauczyciel w środowisku wiejskim. Działalność społeczna i samokształcenie [Teacher in a rural environment. Social activity and self-education], WSP, Kielce 1991.

Dróżka W., Nauczyciel. Autobiografia. Pokolenia. Studia pedeutologiczne i pamiętnikarskie [Teacher. Autobiography. Generations. Pedeutology and memoir studies], Akad. Świętokrzyska, Kielce 2002.

Dróżka W., Nauczycielska dojrzałość. Średnie pokolenie nauczycieli wobec zmiany społeczno-edukacyjnej w Polsce w świetle badań autobiograficznych. [Teacher’s maturity. Middle generation of teachers in the face of social and educational change in Poland in light of autobiographical research], „Edukacja” 2003, nr 2.

Dróżka W., Rola i pozycja społeczna nauczyciela w środowisku wiejskim –na podstawie pamiętników młodych nauczycieli [The role and social position of teachers in the rural environment – based on memoirs of young teachers], [w:] M. Meducka (red.), Wokół „syzyfowych prac”. Problemy edukacji wiejskiej w Polsce w XIX i XX wieku [Around “Labours of Sysiphus”. Problems of rural education in Poland in the 19th and 20th centuries], Kieleckie Tow. Nauk., Kielce 1999.

Gajdzica Z., Wstęp [Introduction], „Studia Pedagogiczne” 2014, LXVII.

Klus-Stańska D., Dyskusja panelowa na VII Ogólnopolskim Zjeździe Pedagogicznym, Pozór w edukacji – dyskusja [Panel discussion at the 7th National Pedagogical Congress, Appearances in education – a discussion], [w:] M. Dudzikowa, K. Knasiecka-Falbierska (red.), Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej [Perpetrators and/or victims of apparent activities in school education], Impuls, Kraków 2013.

Kostyło P., Wykluczanie jako problem filozofii edukacji. Komentarz do badań empirycznych [Exclusion as a problem of education philosophy. Commentary on empirical research], Impuls, Kraków 2008.

Kotusiewicz A.A., Nauczyciel w gminie. Metafizyka i empiria [Teacher in a commune. Metaphysics and empiricism], [w:] H. Kwiatkowska, T. Lewowicki (red.), Społeczno-kulturowe konteksty edukacji nauczycieli i pedagogów [Social and cultural contexts of education of teachers and educators], WS ZNP, Warszawa 2003.

Kwiatkowska H., Tożsamość nauczycieli. Między anomią a autonomią [The identity of teachers. Between anomaly and autonomy], GWP, Gdańsk 2005.

Kwiatkowski S.M., Oczekiwania społeczne wobec nauczycieli – w kierunku szlachetnej utopii [Social expectations and teachers – towards a noble utopia], [w:] B. Muchacka, M. Szymański (eds.), Nauczyciel w świecie współczesnym [Teacher in the modern world], Impuls, Kraków 2008.

Lewowicki T., Problemy kształcenia i pracy nauczycieli [Problems of teacher training and work], ITE PIB, Warszawa-Radom 2007.

Madalińska-Michalak J., Skuteczne przywództwo w szkołach na obszarach zaniedbanych społecznie [Effective leadership in schools in socially disadvantaged areas], UŁ, Łódź 2012.

Mendel M., Animacja współpracy środowiskowej na wsi [Animation of environmental cooperation in rural areas], [w:] M. Mendel (ed.), Animacja współpracy środowiskowej na wsi [Animation of environmental cooperation in rural areas)], Adam Marszałek, Toruń 2005.

Miko-Giedyk J., Zróżnicowanie funkcjonowania szkół wiejskich a udział nauczycieli w wyrównywaniu szans edukacyjnych. Studium empiryczne gmin wiejskich w powiecie kieleckim [Differentiation in the functioning of rural schools and participation of teachers in equalizing educational opportunities. Empirical study of rural communes in the district of Kielce], Uniw. Jana Kochanowskiego, Kielce 2015.

Sielatycki M., Młodzi i starsi obywatele w polskiej szkole. Uwagi na rozpoczęcie Europejskiego Roku Edukacji Obywatelskiej w Polsce [Young and older citizens in Polish schools. Comments on the launch of the European Year of Citizenship Education in Poland], 2005, downloaded 7 September 2013, from: http://www.ereo.codn.edu.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=21&Itemid=58

Opublikowane

2020-10-11

Numer

Dział

Raporty z badań

Jak cytować

Funkcjonowanie zawodowe nauczycieli w środowisku wiejskim w świetle oczekiwań społecznych. Perspektywa temporalna. (2020). Szkoła - Zawód - Praca, 19, 163-177. https://doi.org/10.34767/SZP.2020.01.11