Professional functioning of teachers in a rural environment in the light of social expectations. Temporal perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2020.01.11

Keywords:

teacher, education subjects, social expectations

Abstract

The article is an attempt to present the issues of social evaluation of teachers’ professional work, with particular emphasis on the specificity of their functioning in a rural environment. The text presents the changes in social expectations towards teachers in rural areas in the light of literature and then shows the results of the author’s own research on social expectations towards teachers’ work in rural areas in a temporal dimension, which includes the presentation of how their work is perceived by education subjects of different age and, therefore, in different times of their lives (life cycle) and historical time (generation): pupils, students of teaching faculties coming from rural areas, parents and grandparents, as well as other inhabitants of rural areas.

References

Dróżka W., Generacja wielkiej zmiany. Studium autobiografii średniego pokolenia nauczycieli polskich 2004 [A generation of great change. Study of autobiographies of the middle generation of Polish teachers 2004], UH-P, Kielce 2008.

Dróżka W., Nauczyciel w środowisku wiejskim. Działalność społeczna i samokształcenie [Teacher in a rural environment. Social activity and self-education], WSP, Kielce 1991.

Dróżka W., Nauczyciel. Autobiografia. Pokolenia. Studia pedeutologiczne i pamiętnikarskie [Teacher. Autobiography. Generations. Pedeutology and memoir studies], Akad. Świętokrzyska, Kielce 2002.

Dróżka W., Nauczycielska dojrzałość. Średnie pokolenie nauczycieli wobec zmiany społeczno-edukacyjnej w Polsce w świetle badań autobiograficznych. [Teacher’s maturity. Middle generation of teachers in the face of social and educational change in Poland in light of autobiographical research], „Edukacja” 2003, nr 2.

Dróżka W., Rola i pozycja społeczna nauczyciela w środowisku wiejskim –na podstawie pamiętników młodych nauczycieli [The role and social position of teachers in the rural environment – based on memoirs of young teachers], [w:] M. Meducka (red.), Wokół „syzyfowych prac”. Problemy edukacji wiejskiej w Polsce w XIX i XX wieku [Around “Labours of Sysiphus”. Problems of rural education in Poland in the 19th and 20th centuries], Kieleckie Tow. Nauk., Kielce 1999.

Gajdzica Z., Wstęp [Introduction], „Studia Pedagogiczne” 2014, LXVII.

Klus-Stańska D., Dyskusja panelowa na VII Ogólnopolskim Zjeździe Pedagogicznym, Pozór w edukacji – dyskusja [Panel discussion at the 7th National Pedagogical Congress, Appearances in education – a discussion], [w:] M. Dudzikowa, K. Knasiecka-Falbierska (red.), Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej [Perpetrators and/or victims of apparent activities in school education], Impuls, Kraków 2013.

Kostyło P., Wykluczanie jako problem filozofii edukacji. Komentarz do badań empirycznych [Exclusion as a problem of education philosophy. Commentary on empirical research], Impuls, Kraków 2008.

Kotusiewicz A.A., Nauczyciel w gminie. Metafizyka i empiria [Teacher in a commune. Metaphysics and empiricism], [w:] H. Kwiatkowska, T. Lewowicki (red.), Społeczno-kulturowe konteksty edukacji nauczycieli i pedagogów [Social and cultural contexts of education of teachers and educators], WS ZNP, Warszawa 2003.

Kwiatkowska H., Tożsamość nauczycieli. Między anomią a autonomią [The identity of teachers. Between anomaly and autonomy], GWP, Gdańsk 2005.

Kwiatkowski S.M., Oczekiwania społeczne wobec nauczycieli – w kierunku szlachetnej utopii [Social expectations and teachers – towards a noble utopia], [w:] B. Muchacka, M. Szymański (eds.), Nauczyciel w świecie współczesnym [Teacher in the modern world], Impuls, Kraków 2008.

Lewowicki T., Problemy kształcenia i pracy nauczycieli [Problems of teacher training and work], ITE PIB, Warszawa-Radom 2007.

Madalińska-Michalak J., Skuteczne przywództwo w szkołach na obszarach zaniedbanych społecznie [Effective leadership in schools in socially disadvantaged areas], UŁ, Łódź 2012.

Mendel M., Animacja współpracy środowiskowej na wsi [Animation of environmental cooperation in rural areas], [w:] M. Mendel (ed.), Animacja współpracy środowiskowej na wsi [Animation of environmental cooperation in rural areas)], Adam Marszałek, Toruń 2005.

Miko-Giedyk J., Zróżnicowanie funkcjonowania szkół wiejskich a udział nauczycieli w wyrównywaniu szans edukacyjnych. Studium empiryczne gmin wiejskich w powiecie kieleckim [Differentiation in the functioning of rural schools and participation of teachers in equalizing educational opportunities. Empirical study of rural communes in the district of Kielce], Uniw. Jana Kochanowskiego, Kielce 2015.

Sielatycki M., Młodzi i starsi obywatele w polskiej szkole. Uwagi na rozpoczęcie Europejskiego Roku Edukacji Obywatelskiej w Polsce [Young and older citizens in Polish schools. Comments on the launch of the European Year of Citizenship Education in Poland], 2005, downloaded 7 September 2013, from: http://www.ereo.codn.edu.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=21&Itemid=58

Downloads

Published

2020-10-11

Issue

Section

Research reports

How to Cite

Professional functioning of teachers in a rural environment in the light of social expectations. Temporal perspective. (2020). School-Profession-Labour, 19, 163-177. https://doi.org/10.34767/SZP.2020.01.11