Właściwości stylu nauczania na lekcjach matematyki w szkole podstawowej i w gimnazjum: perspektywa uczniowska

Autor

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2020.01.12

Słowa kluczowe:

styl nauczania, nauczanie matematyki, kultura nauczania

Abstrakt

Styl nauczania jest kategorią, która nie odnosi się do treści nauczania, a do formy (sposobu) pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela z uczniami. Wcześniejsze badania pokazały, że istnieje istotna zależność pomiędzy stylem pracy prowadzącego lekcje a uczeniem się uczniów i ich zaangażowaniem. W artykule zaprezentowano badania własne właściwości stylu nauczania na lekcjach matematyki na dwóch etapach edukacyjnych, przeanalizowano uzyskane wyniki i zaproponowano namysł nad kształceniem nauczycieli. Zaprezentowane rozważania wpisują się w dyskusję nad edukacją matematyczną w polskiej szkole.

Bibliografia

Arends R., Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa 2002.

Brzezińska A., Kiedy lider staje się tutorem, a kiedy nauczycielem?, „Remedium” 2005, nr 11–12.

Czapla M., Style nauczania nauczycieli przyrody jako przedmiot badań, „Neodidagmata” 2003, nr 25/26.

Fenstermacher G., Soltis J., Style nauczania, WSiP, Warszawa 2000.

Filipiak E., Uczenie się w klasie szkolnej w perspektywie socjokulturowej, [w:] E. Filipiak (red.), Rozwijanie zdolności uczenia się, UKW Bydgoszcz 2008.

Filipiak E., Rozwijanie zdolności uczenia się. Z Wygotskim i Brunerem w tle, Wydawnictwo GWP, Gdańsk 2012.

Filipiak E., Lemańska-Lewandowska E. (red.), Model nauczania rozwijającego we wczesnej edukacji według Lwa S. Wygotskiego, UKW, Bydgoszcz 2015.

Gołębniak B.D., Szkoła – Kształcenie – Nauczyciel, [w:] Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.)., Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 2, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2016.

Hernik K., Malinowska K., Piwowarski R. i in. Polscy nauczyciele i dyrektorzy na tle międzynarodowym. Główne wyniki badania TALIS 2013. Raport z badania, IBE, Warszawa 2014.

Kalinowska A., Matematyczne zadania problemowe w klasach początkowych – a między wiedzą osobistą a jej formalizacją, Impuls, Kraków 2010.

Karpiński M., Grudniewska M., Zambrowska M. Nauczanie matematyki w gimnazjum. Raport z badania, IBE, Warszawa 2013.

Klus-Stańska D., Nowicka M., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, WSiP, Warszawa 2005.

Klus-Stańska D., Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń, Żak, Warszawa 2010.

Klus-Stańska D., Dlaczego szkolna kultura dydaktyczna się nie zmienia „Studia Pedagogiczne” 2011 t. L XIV.

Meng L., The Culture of School Mathematics in China and the United States “LAP – Lambert Academic Publishing” 2014.

Mroczkowski A., Szymczak J., Portfolio i e-portfolio i jego rola w dokumentowaniu codzienności edukacyjnej, [w:] E. Filipiak, E. Lemańska-Lewandowska (red.), Model nauczania rozwijającego we wczesnej edukacji według Lwa S. Wygotskiego, UKW, Bydgoszcz 2015.

Pilch T., Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 5, Żak, Warszawa 2006.

Revelle W., Rocklin T., Very Simple Structure: an Alternative Procedure for estimating the Optimal Number of Interpretable Factors, “Multivariate Behavioral Research” 1979, no. 14.

Szymczak J., (Współ)bycie/(współ)stawanie się refleksyjnym nauczycielem i uczniem. Portfolio oraz feedback jako strategie działania ku refleksyjności, [w:] E. Filipiak, E. Lemańska-Lewandowska (red.), Nauczanie rozwijające we wczesnej edukacji według Lwa S. Wygotskiego, UKW, Bydgoszcz 2015.

Pobrania

Opublikowane

2020-10-11

Numer

Dział

Raporty z badań

Jak cytować

Właściwości stylu nauczania na lekcjach matematyki w szkole podstawowej i w gimnazjum: perspektywa uczniowska. (2020). Szkoła - Zawód - Praca, 19, 178-189. https://doi.org/10.34767/SZP.2020.01.12