Edukacja dziecka z FASD w szkole – propozycje metodycznego działania – ograniczenia i możliwości
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2019.02.07Słowa kluczowe:
Płodowy Zespół Alkoholowy, zaburzenia pierwotne i wtórne, strategie i metody pracy, zasady pracy z dzieckiem z FASDAbstrakt
Problematyka spektrum poalkoholowych zaburzeń płodu coraz powszechniej opisywana jest w literaturze przedmiotu. W artykule chcemy zwrócić uwagę na problemy i trudności związane z edukacją szkolną dziecka z FASD. Przedstawiamy w nim podstawowe zagadnienia związane z prenatalną ekspozycją na alkohol, przybliżamy zaburzenia, jakie towarzyszą temu zespołowi oraz zasady i strategie możliwe do zastosowania w pracy szkolnej z dzieckiem z FASD.
Bibliografia
Banach M., Funkcjonowanie dziecka z FASD w środowisku rodzinnym i szkolnym, „Wychowanie na co Dzień” 2014, nr 6(249).
Banach M., Kowalewski I., Alkoholizm wśród młodzieży. Kompendium wiedzy dla pedagogów i pracowników socjalnych, Scriptum, Kraków 2014.
Banach M., Matejek J., W trosce o zdrowie dziecka i Twoje. Płodowy Zespół Alkoholowy (FAS) – kompendium wiedzy, Scriptum, Kraków 2016.
Banach M., Strategie, zasady i metody pracy z dzieckiem z FAS, [w:] M. Banach (red.), Alkoholowy Zespół Płodu. Teoria, diagnoza, praktyka, WAM, Ignatianum. Kraków 2011.
Blackburn C., Carpenter B., Egerton J., Educating Children and Young People with Fetal Alcohol Spectrum Disorders. Constructing Personalised Pathways to Learning, Routledge, London 2012.
Blackburn C., Whitehurst T., Foetal alcohol spectrum disorders (FASD): raising awareness in early years settings, „British Journal of Special Education” 2010, no. 37 (3).
Carpenter B., Pedagogically bereft! Improving learning outcomes for children with foetal alcohol spectrum disorders, „British Journal of Special Education” 2011, no. 38 (1).
Green J.H., Fetal Alcohol Spectrum Disorders: understanding the effects of Prenatal alcohol exposure and supporting students, „Journal of School Health” 2007, no. 77(3).
Kalberg W., Buckley D., FASD: what types of intervention and rehabilitation are useful?, „Journal of Research in Special Educational Needs” 2007, no. 17.
Millar J.A., Thompson J. end associates, Educating students with FASD: linking policy, research and practice, „Journal of Research in Special Educational Needs” 2017, vol. 17, no. 1.
Streissguth A., Kanter J., (eds.), The Challenge of Fetal Alcohol Syndrome: Overcoming Secondary Disabilities University of Washington Press, Seattle 1997.
Trzaskalik J., Pyttel J., Dziecko z FAS (Płodowy Zespół Alkoholowy) w edukacji, „Rozprawy i Artykuły Naukowe”, NiS, Ignatianum 2017, nr 1(61).