Profilaktyka w pracy socjalnej – kontekst Polski
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2019.02.10Słowa kluczowe:
profilaktyka, praca socjalna, patologie społeczneAbstrakt
Artykuł ma charakter przeglądowy i dotyczy ukazania związków między profilaktyką a pracą socjalną. Oba rodzaje działalności mają wspólną genezę, ponieważ wywodzą się z teorii pedagogiki społecznej. Obecnie rośnie zapotrzebowanie na pomoc społeczną, jak i profilaktykę, która stara się wyprzedzać istniejące fakty i zapobiegać pogłębianiu się zjawisk patologicznych w rodzinach i społecznościach lokalnych. Ważną rolę w pomocy społecznej odgrywa praca socjalna, wykonywana na rzecz poprawy funkcjonowania osób i rodzin w ich naturalnym środowisku. Zawiera ona elementy profilaktyki, poprzedzonej dobrą diagnozą, zaplanowanym i metodycznym oddziaływaniem opartym na kontrakcie z klientem. Zarówno praca socjalna, jak i profilaktyka mają te same podstawy aksjologiczne – najwyższą wartością jest człowiek, który ma prawo do rozwoju, uczestnictwa w życiu społecznym i samostanowienia, pomimo trudności, na jakie napotyka.
Bibliografia
Adamski W., Aspiracje – Interesy – Konflikt [Aspirations – Interests – Conflict], „Studia Socjologiczne” 2011, nr 1(20).
Borzucka-Sitkiewicz K., Kowalczewska-Grabowska K., Profilaktyka społeczna. Aspekty teoretyczno-metodyczne [Social prevention. Theoretical and methodological aspects], UŚ, Katowice 2013.
Czarnecki P., Teoria pracy socjalnej [Theory of social work], Społeczeństwo i Edukacja, „Międzynarodowe Studia Humanistyczne” 2012, nr 2.
Czerniachowska R., Profilaktyka kompensacyjna, ratownictwo, opieka, pomoc – analiza pojęć i wzajemnych powiązań między nimi [Compensatory prevention, rescue, care, aid – an analysis of notions and the mutual links between them], [w:] E. Marynowicz-Hetka (red.) Pedagogika Społeczna [Social pedagogy], WSiP, Warszawa 2009.
Dubis M., Wartości i style życia młodzieży [Young people’s values and lifestyles], „Jagiellońskie Studia Socjologiczne” Krakow 2014, nr 1.
Gaś Z., Profilaktyka w szkole [Prevention at school], WSiP, Warszawa 2006.
Gorlach K., Zmiana społeczna a problemy społeczne [Social change and social problems] [w:] K. Czekaj, K. Gorlach, M. Leśniak (red.), Labirynty współczesnego społeczeństwa [The labyrinth of the modern society], Śląsk, Katowice 1998.
Grzelak S., (red.) Vademecum skutecznej profilaktyki problemów młodzieży: przewodnik dla samorządowców i praktyków oparty na wynikach badań naukowych: jak wspierać młodzież w podróży życia [Manual of effective prevention of young people’s problems; a handbook for local governments and practitioners based on results of academic research: how to support young people in the journey of life], Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2015.
Kleszcz M., Łączyk M., Młodzież licealna wobec wartości, samotności i pasji [Secondary-school students towards values, loneliness and passion], Impuls, Kraków 2012.
Kozłowski P., Wartości, cele i plany życiowe młodzieży nieprzystosowanej społecznie [Socially disabled adolescents’ values, goals and life plans], Impuls, Kraków 2016.
Krasiejko I., Metodyka działania asystenta rodziny [Family assistant’s methods of action], Śląsk, Katowice 2010.
Łakomski M., Aksjologiczny wymiar integralnego wychowania i profilaktyk w szkole [The axiological dimension of integrated education and prevention at school] „Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna” 2015, t. 3, nr 2(6).
Łobocki M. W trosce o wychowanie w szkole. Podejście Skoncentrowane Na Rozwiązaniach w pracy socjalnej [Out of concern for upbringing at school], Impuls, Kraków 2007.
Macander D., Profilaktyka uzależnień w szkole, e-poradnik [Prevention of additions at school; an e-guide], Ośrodek Rozwoju Edukacji, www.ore.edu.pl, (15.01.2018).
Młyński J.M., Człowiek wobec przemocy. Zarys pomocy socjalnej [Man towards violence. Outline of social assistance], Biblos, Tarnów 2009.
Młyński J., Praca socjalna: procedury działań instytucjonalnych [Social work: procedures for institutional actions], „Studia nad Rodziną” 2013, t. 17, nr 2(33).
Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania [Theories and concepts of education], WAiP, Warszawa 2008.
Rajwa E., Marynowicz S. (red.) Współczesna rodzina. Funkcjonowanie, zagrożenia, terapia [Contemporary family. Functioning, threats, therapy], MCDN, Kraków 2002.
Statystyka.policja.pl/st/wybrane-statystyki/przemoc-w-rodzinie Informacja Prewencji KGP dotycząca realizacji przez jednostki organizacyjne policji w 2017 r. procedury „Niebieska karta” [Information from the Prevention Department of the Police HQ on ‘Blue Card’ procedures in 2017] (20.01.2019).
Szczęsny W., Zarys resocjalizacji z elementami patologii społecznej i profilaktyki [Outline of resocialisation with elements of social pathology and prevention], Żak, Warszawa 2003.
Szymańska J., Zamecka J., Praktyczne aspekty profilaktyki problemów związanych z zażywaniem substancji psychoaktywnych [Practical aspects of prevention of problems related to the use of psychoactive substances] [w:] G. Świątkiewicz (red.), Profilaktyka w środowisku lokalnym [Prevention in the local environment], Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii, Warszawa 2002.
Szymańska J., Zamecka J., Przegląd koncepcji i poglądów na temat profilaktyki [A review of concepts and views on prevention], [w:] G. Świątkiewicz (red.) Profilaktyka w środowisku lokalnym [Prevention in the local environment], Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii, Warszawa 2002.