Satysfakcja z wykonywanej pracy w kontekście czynników osobowościowych pracowników banku – przegląd badań

Autor

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2019.02.12

Słowa kluczowe:

satysfakcja z pracy, osobowość, praca w banku

Abstrakt

Zadowolenie z pracy określane jako satysfakcja lub podnoszenie jakości życia jest problemem społecznym i psychologicznym związanym z wykonywaniem pracy. Odczuwana przyjemność oraz zaspokojenie potrzeb płynących z pracy jest jedną z podstawowych konieczności funkcjonowania człowieka. Celem niniejszego artykułu jest wyjaśnienie zależności pomiędzy satysfakcją z życia a wybranymi czynnikami osobowościowymi u pracowników banku. W artykule zostało omówione pojęcie zadowolenia z pracy oraz cechy osobowościowe w świetle wybranych teorii psychologicznych. Artykuł jest pomocnym źródłem wiedzy na temat psychologicznych aspektów pracy doradcy klienta, doboru odpowiednich cech osobowości na to stanowisko oraz osobowościowych aspektów zadowolenia z wykonywanej pracy.

Bibliografia

Allport G., Personality: A psychological interpretation, Holt, Rinehart & Winston, New York 1937.

Argyris Ch., Integrating the individual and the Organization, Wiley, New York 1964.

Bańka A., Jakość życia w psychologicznych koncepcjach człowieka i pracy, [w:] A. Bańka, R. Derbis (red.), Psychologiczne i pedagogiczne wymiary jakości życia, UAM Poznań, WSP Częstochowa 1994.

Bańka W., Zarządzanie personelem. Teoria i praktyka, Adam Marszałek, Toruń 2002.

Bruk-Lee V., Khoury H.A., Nixon A.E., Goh A., Spector P.E., Replication and Extending Past Personality/Job Satisfaction Meta-Analyses, „Human Performance” 2008, no. 22.

Brzezińska A.J., Piotrowski K., Wyznaczniki satysfakcji z wykonywanej pracy osób z ograniczoną sprawnością: kompetencje i relacje, Academica, Warszawa 2008.

Chmiel N., Psychologia pracy i organizacji, GWP, Gdańsk 2003.

Cummings. L.L., Schwab D.P., Przegląd teorii dotyczący związku między wykonywa-niem zadań a satysfakcją, [w:] Scott W.E., Cummings L.L. (red.), Zachowanie człowieka w organizacji, PWN, Warszawa 1983.

Dunnette M.D., Hough, L.M., Handbook of Industrial and Organizational Psychology, Palo Alto, Ca: Consulting Psychologists 1990.

Gick A., Tarczyńska M., Motywowanie pracowników. Systemy, teoria, praktyka. War-tościowanie pracy, PWE, Warszawa 1999.

Jan Paweł II, Encyklika Laborem Exercens, Miesięcznik „ZNAK”, nr 332–334, Kraków 1982.

Jaworski W., Krzyżkiewicz L., Kosiński B., Banki: rynek, operacja, polityka, Poltext, Warszawa 2002.

King N., Wyjaśnienie i ocena dwuczynnikowej teorii satysfakcji z pracy, [w:] Scott W.E., Cummings L.L. (red.), Zachowanie człowieka w organizacji, PWN, Warszawa 1983.

Kopiński A., Analiza finansowa banku, PWE, Warszawa 2008.

Kozielecki J, Psychologiczna teoria samowiedzy, PWN, Warszawa 1986.

Magnusson D., Wprowadzenie do teorii testów, PWN, Warszawa 1991.

Oleś P.K., Wprowadzenie do psychologii osobowości, Scholar, Warszawa 2005.

Pervin, L.A., John, O.P., Osobowość. Teoria i badania, UJ, Kraków 2002.

Tomaszewski T., Ślady i wzorce, WSiP, Warszawa 1984.

Schultz D.P., Schultz S.E., Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2006.

Strelau J. (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 3, GWP, Gdańsk 2007.

Szabowska-Walaszczyk A., Zaangażowanie w pracy i organizacji – przegląd problematyki i narzędzi pomiaru, [w:] A.M. Zawadzka (red.), Psychologia zarządzania w organizacji, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2010.

Zalewska A., „Skala Satysfakcji z Pracy” – pomiar poznawczego aspektu ogólnego zadowolenia z pracy, Acta Universitatis Lodziensis, Folia Psychologica 2003, nr 7.

Zalewska A., Dwa światy. Emocjonalne i poznawcze oceny jakości życia i ich uwarunkowania osób o wysokiej i niskiej reaktywności, Academica, Warszawa 2003.

Zalewska A., Podstawowe cechy osobowości, lęk związany z pracą i satysfakcją z pracy, [w:] M. Fajkowska-Staniak, B. Szymura (red.), Lęk. Geneza – Mechanizmy – Funkcje, Scholar, Warszawa 2009.

Zawadzka A.M., Psychologia zarządzania w organizacji, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2010.

Pobrania

Opublikowane

2019-03-05

Numer

Dział

Artykuły i rozprawy

Jak cytować

Satysfakcja z wykonywanej pracy w kontekście czynników osobowościowych pracowników banku – przegląd badań. (2019). Szkoła - Zawód - Praca, 18, 188-205. https://doi.org/10.34767/SZP.2019.02.12