Kompetencje informacyjne bezrobotnych Lubelszczyzny - badania pilotażowe

Autor

  • Wojciech Czerski Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
  • Marlena Duda Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2018.02.11

Słowa kluczowe:

technologie informacyjno-komunikacyjne, kompetencje informacyjne, kompetencje informatyczne, kompetencje zawodowe

Abstrakt

W niniejszym artykule poruszona została tematyka kompetencji informacyjno-komunikacyjnych. Na wstępie wykonano analizę relacji kompetencji informatycznych i informacyjnych oraz ich miejsca w katalogu kompetencji zawodowych. W drugiej części zaprezentowano analizę wyników badań kompetencji informacyjno-komunikacyjnych osób bezrobotnych w rozbiciu ich na jej komponenty: wiedzę, umiejętności i postawy (kompetencje społeczne). Z zaprezentowanych wyników zbiorczych widać, że poziom wiedzy osób bezrobotnych jest przeciętny, umiejętności – również przeciętny, a kompetencji społecznych – wysoki. Kumulatywny poziom kompetencji informacyjno-komunikacyjnych jest natomiast przeciętny.

Bibliografia

Bakonyi J., Kompetencje informatyczne ‒ z perspektywy pracowników, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas Zarządzanie” 2016, nr 17(2).

Baraniak B., Kwalifikacje i kompetencje oczekiwanymi kategoriami współczesnej pracy zawodowej, cz. 2, „Pedagogika Pracy” 2005, nr 46.

Czerski W., Ewolucja katalogu kompetencji informacyjnych nauczycieli, „Dydaktyka Informatyki 2017, nr 12.

Czerski W., Gotowość nauczycieli do stosowania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych, Wyd. UMCS, Lublin 2017.

Furmanek W., Kompetencje kluczowe. Przegląd problematyki, [w:] W. Furmanek, M. Ďuriš (red.), Kompetencje kluczowe kategorią pedagogiki: studia porównawcze polsko-słowackie, Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2007.

Jeruszka U., Ewolucja programów przedmiotów zawodowych, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 1998.

Kędzierska B., Kompetencje informacyjne w kształceniu ustawicznym, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2007.

Kwiatkowski S.M., Jakość kształcenia a krajowe ramy kwalifikacji, [w:] R. Bera, K. Klimkowska, A. Dudak (red.), Jakość kształcenia w szkole wyższej. Obszar nauk pedagogicznych, Wyd. UMCSS, Lublin 2014.

Nowacki T.W., Leksykon pedagogiki pracy, Instytut Technologii Eksploatacji, Radom 2004.

Piecuch A., Kompetencje multimedialne nauczycieli ‒ propozycja kodyfikacji, [w:] E. Sałata (red.), Problemy dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli, Instytut Technologii Eksploatacji ‒ Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2009.

Sysło M.M., Model rozwoju kompetencji informatycznych, [w:] W. Strykowski, W. Skrzydlewski (red.), Kompetencje medialne społeczeństwa wiedzy, Wyd. eMPi2, Poznań 2004.

Pobrania

Opublikowane

2018-11-10

Numer

Dział

Raporty z badań

Jak cytować

Kompetencje informacyjne bezrobotnych Lubelszczyzny - badania pilotażowe. (2018). Szkoła - Zawód - Praca, 16, 151-162. https://doi.org/10.34767/SZP.2018.02.11