Information competences of the unemployed in the Lublin region – pilot studies

Authors

  • Wojciech Czerski Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
  • Marlena Duda Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2018.02.11

Keywords:

Information and communication technologies, information competences, IT competences, professional competences

Abstract

The aim of this study is to describe information and communication competences. At the beginning an analysis of the relationship between communication and information competences and their place in the catalogue of professional competences was made. The second part presents the analysis of the results of research on communication and information competences of the unemployed, divided into its components: knowledge, skills and attitudes (social competences). The presented aggregate results show that the level of knowledge of the unemployed is common, the skills are also average, and their social competences – high. The cumulative level of information and communication competences is average.

References

Bakonyi J., Kompetencje informatyczne ‒ z perspektywy pracowników, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas Zarządzanie” 2016, nr 17(2).

Baraniak B., Kwalifikacje i kompetencje oczekiwanymi kategoriami współczesnej pracy zawodowej, cz. 2, „Pedagogika Pracy” 2005, nr 46.

Czerski W., Ewolucja katalogu kompetencji informacyjnych nauczycieli, „Dydaktyka Informatyki 2017, nr 12.

Czerski W., Gotowość nauczycieli do stosowania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych, Wyd. UMCS, Lublin 2017.

Furmanek W., Kompetencje kluczowe. Przegląd problematyki, [w:] W. Furmanek, M. Ďuriš (red.), Kompetencje kluczowe kategorią pedagogiki: studia porównawcze polsko-słowackie, Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2007.

Jeruszka U., Ewolucja programów przedmiotów zawodowych, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 1998.

Kędzierska B., Kompetencje informacyjne w kształceniu ustawicznym, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2007.

Kwiatkowski S.M., Jakość kształcenia a krajowe ramy kwalifikacji, [w:] R. Bera, K. Klimkowska, A. Dudak (red.), Jakość kształcenia w szkole wyższej. Obszar nauk pedagogicznych, Wyd. UMCSS, Lublin 2014.

Nowacki T.W., Leksykon pedagogiki pracy, Instytut Technologii Eksploatacji, Radom 2004.

Piecuch A., Kompetencje multimedialne nauczycieli ‒ propozycja kodyfikacji, [w:] E. Sałata (red.), Problemy dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli, Instytut Technologii Eksploatacji ‒ Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2009.

Sysło M.M., Model rozwoju kompetencji informatycznych, [w:] W. Strykowski, W. Skrzydlewski (red.), Kompetencje medialne społeczeństwa wiedzy, Wyd. eMPi2, Poznań 2004.

Downloads

Published

2018-11-10

Issue

Section

Research reports

How to Cite

Information competences of the unemployed in the Lublin region – pilot studies. (2018). School-Profession-Labour, 16, 151-162. https://doi.org/10.34767/SZP.2018.02.11