Nauczyciel w warunkach współczesnych zmian społecznych

Autor

  • Jolanta Jarocka-Piesik Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2017.01.03

Słowa kluczowe:

nauczyciel, edukacja, zmiana społeczna

Abstrakt

Każda zmiana społeczna stawia przed szkołą i nauczycielami nowe wyzwania. Szkoła i nauczyciel to dwa najważniejsze filary szeroko pojętej edukacji. To one stanowią fundament wszelkich zmian, w których należy upatrywać postępu gospodarczego, społecznego i kulturalnego. W przypadku wszelkich zmian, jakie dokonują się w edukacji, decydującą rolę odgrywa nauczyciel. W zmieniającym się świecie od nauczyciela wymaga się przede wszystkim, by potrafił nadążać za zmianami, wskazywał kierunek zmian i co najważniejsze - był tłumaczem i interpretatorem zachodzących zjawisk. Jest to duża odpowiedzialność, wymagająca odpowiedniego przygotowania zarówno kandydatów do zawodu nauczyciela, jak i osób już zatrudnionych. W artykule podjęto próbę ukazania roli i znaczenia nauczyciela w sytuacji zmian społecznych.

Bibliografia

Dunaj B. (red.), Uniwersalny słownik języka polskiego, Reader’s Digest Przegląd, Warszawa 2007.

Dylak S., Nauczyciel – kompetencje i kształcenie zawodowe, [w:] T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. III, Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa 2004.

Dylak S., Wizualizacja w kształceniu nauczycieli, Wyd. UAM, Poznań 1995.

Goźlińska E., Szlosek F., Podręczny słownik nauczyciela kształcenia zawodowego, Wyd. ITE, Radom 1997.

Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika ogólna, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.

Kaczor S., Kształcenie nauczycieli do realizacji celów nauczania i wychowania, [w:] F. Szlosek (red.), Kształcenie nauczycieli a reforma systemu edukacji w Polsce, praca zbiorowa z cyklu: Drogi i bezdroża kształcenia nauczycieli, Wyd. ITE, Radom 2000.

Kwaśnica R., Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu, [w:] Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 2, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2003.

Madalińska-Michalak J., Skuteczne przywództwo w szkołach na obszarach zaniedbanych społecznie. Studium porównawcze, Wyd. UŁ, Łódź 2012.

Plewka Cz., Uwarunkowania zawodowego rozwoju nauczycieli, Wyd. IBE, Warszawa 2009.

Prucha J., Pedeutologia, [w:] B. Śliwerski (red.), Pedagogika, t. 2, Wyd. GWP, Gdańsk 2006.

Szempruch J., Nauczyciel w warunkach zmiany społecznej i edukacyjnej, Wyd. Impuls, Kraków 2012.

Szlosek F., Potrzeby i możliwości przygotowania nauczycieli do realizacji reformy edukacji w Polsce, [w:] F. Szlosek (red.), Kształcenie nauczycieli a reforma systemu edukacji w Polsce, praca zbiorowa z cyklu: Drogi i bezdroża kształcenia nauczycieli. Wyd. ITE, Radom 2000.

Sztompka P., Socjologia. Analiza społeczeństwa, Wyd. Znak, Kraków 2009.

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 roku – Prawo oświatowe. DzU 2017, poz. 59.

Pobrania

Opublikowane

2017-06-05

Numer

Dział

Artykuły i rozprawy

Jak cytować

Nauczyciel w warunkach współczesnych zmian społecznych. (2017). Szkoła - Zawód - Praca, 13, 35-44. https://doi.org/10.34767/SZP.2017.01.03