Nauczyciel w paradygmacie konstruktywistycznym
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2017.01.04Słowa kluczowe:
nauczyciel konstruktywista, edukacja, konstruktywizm, neurodydaktykaAbstrakt
W artykule poddano refleksji zawodowe - czynne bycie nauczycielem/ką, oparte na wyborze paradygmatu nauczyciela konstruktywisty, na poszukiwaniu w tym wyjątkowości. Konstruktywizm jest określeniem myślenia o edukacji opartej na twórczej, poznawczej aktywności ucznia, na wychodzeniu od jego wiedzy i przekonań. Nurt ten jest oparty na dwóch podstawowych założeniach epistemologicznych: wiedza jest aktywnie konstruowana przez podmiot poznający oraz dochodzenie do wiedzy jest procesem adaptacyjnym, w którym następuje stopniowa umysłowa organizacja badanego i doświadczanego świata. Dla nauczyciela konstruktywisty aktywne uczenie się oznacza zrozumienie istoty danego zagadnienia i świadomą nad nim pracę tak długo, aż uczeń zacznie robić to automatycznie. Samo rozpoznanie, że w nauczaniu najważniejszy jest rozwój potencjału, nie wystarczy do jego internalizacji. Potrzebne są indywidualne i grupowe formy pracy. Sposoby uczenia się są tak samo niepowtarzalne jak rozwój potencjału u ucznia, który jest procesem, nigdy nie stanowi punktu końcowego.
Bibliografia
Barnes D., Nauczyciel i uczniowie, WSiP, Warszawa 1983.
Bruner J.S., Warunki działalności twórczej, [w:] Poza dostarczone informacje, PIW, Warszawa 1978.
Brzezińska A., Czuba T., Lutomski G., Smykowski B., Dziecko w zabawie i świecie języka, Wyd. Zysk i S-ka, Warszawa 1995.
Brzezińska A., Lutomski G., Smykowski B., Dziecko wśród rówieśników i dorosłych, Wyd. Zysk i S-ka, Warszawa 2005.
Dylak S., Wizualizacja w kształceniu nauczycieli, Wyd. UAM, Poznań 1995.
Klus-Stańska D., Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń, Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa 2010.
Kwieciński Z., Konteksty pytań o zmiany w kształceniu nauczycieli, [w:] H. Kwiatkowska (red.), Edukacja nauczyciela wobec zmiany społecznej, PTP, Warszawa 1991.
Lewowicki T., Dylak S. (red.), Współczesność a kształcenie nauczycieli, WSP ZNP, Warszawa 2013.
Popławska A., Konstruktywistyczne ujęcie procesu kształcenia jako warunek powodzenia szkolnego w społeczeństwie informacyjnym, [w:] R. Piwowarski (red.), Dziecko. Sukcesy i porażki, IBE, Warszawa 2007.
Rasfeld M., Budząca się szkoła, Wyd. Dobra Literatura, Słupsk 2015.
Spitzer M., Jak uczy się mózg, PWN, Warszawa 2012.
Wadsworth B.J., Teoria Piageta. Poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka, WSiP, Warszawa 1998.