Teacher and the paradigm of constructivism
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2017.01.04Keywords:
teacher constructivist, education, constructivism, neurodidacticsAbstract
Being a professional – active teacher based on the choice of paradigm – a teacher constructivist, and looking for uniqueness in it has been under discussion in this article. Constructivism is a name for a way of thinking of education built on creative, cognitive student activity deriving from one’s knowledge and beliefs. This current is based on two
fundamental epistemological assumptions: knowledge is actively structured by a learning person, and searching for knowledge is an adaptive process in which there is a gradual, mental organization of the explored and experienced world. For the teacher constructivist, active studying means understanding the core of the given issue and conscious work on it until the student starts doing things automatically. The recognition of the fact that the development of the potential in the most important in teaching is not enough for its internalization. Individual and group work are of necessity. Ways of learning are as unique as the development of student’s potential, which is a process that will never become final.
References
Barnes D., Nauczyciel i uczniowie, WSiP, Warszawa 1983.
Bruner J.S., Warunki działalności twórczej, [w:] Poza dostarczone informacje, PIW, Warszawa 1978.
Brzezińska A., Czuba T., Lutomski G., Smykowski B., Dziecko w zabawie i świecie języka, Wyd. Zysk i S-ka, Warszawa 1995.
Brzezińska A., Lutomski G., Smykowski B., Dziecko wśród rówieśników i dorosłych, Wyd. Zysk i S-ka, Warszawa 2005.
Dylak S., Wizualizacja w kształceniu nauczycieli, Wyd. UAM, Poznań 1995.
Klus-Stańska D., Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń, Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa 2010.
Kwieciński Z., Konteksty pytań o zmiany w kształceniu nauczycieli, [w:] H. Kwiatkowska (red.), Edukacja nauczyciela wobec zmiany społecznej, PTP, Warszawa 1991.
Lewowicki T., Dylak S. (red.), Współczesność a kształcenie nauczycieli, WSP ZNP, Warszawa 2013.
Popławska A., Konstruktywistyczne ujęcie procesu kształcenia jako warunek powodzenia szkolnego w społeczeństwie informacyjnym, [w:] R. Piwowarski (red.), Dziecko. Sukcesy i porażki, IBE, Warszawa 2007.
Rasfeld M., Budząca się szkoła, Wyd. Dobra Literatura, Słupsk 2015.
Spitzer M., Jak uczy się mózg, PWN, Warszawa 2012.
Wadsworth B.J., Teoria Piageta. Poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka, WSiP, Warszawa 1998.