Wybrane przemiany społeczne w ponowoczesnym świecie - implikacje dla edukacji i stylu życia seniorów

Autor

  • Włodzimierz Olszewski Uczelnia Jana Wyżykowskiego, Polkowice

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2017.01.05

Słowa kluczowe:

edukacja dorosłych, aktywne starzenie się, style życia, ponowoczesność

Abstrakt

Dynamiczne zmiany zachodzące w otoczeniu seniorów w Polsce powodują, że ponowoczesny – (neo)liberalny model życia zderza się z tradycyjnym stylem, a nawet często go podważa. Zasadniczym podmiotem rozważań podjętych w artykule jest jednostka, doświadczająca życia w ponowoczesności i mająca często kłopoty z odczytywaniem ideologii oraz obroną „nienowoczesnych” wartości. Warto zwrócić uwagę, że (neo)liberalizm czyni odpowiedzialną, jak nigdy dotąd, za rozwój osobowy samą jednostkę i dlatego tak ważna jest całożyciowa edukacja. Celem przygotowywanej publikacji jest próba wskazania wybranych przemian społecznych w ponowoczesnym świecie i ich wpływ na odkrywanie nowych/starych przestrzeni edukacyjnych oraz zaprezentowania ich znaczenia dla edukacji wertykalnej. Prezentowana treść nawiązuje także do form aktywności wolnoczasowej, wskazując na nowe ich możliwości dla szybko rosnącej populacji seniorów.

Bibliografia

Active ageing. A policy framework, World Health Organization, Madrid 2002.

Bauman Z., Globalizacja, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2000.

Bauman Z., Ponowoczesne wzory osobowe, „Studia Socjologiczne” 1993, nr 2 (129).

Czerniawska O., Szkice z andragogiki i gerontologii, Wyd. WSHE, Łódź 2007.

Dubas E., Przygotowanie do dorosłości – być i stawać się dorosłym, „Edukacja Dorosłych” 2015, nr 1.

Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, C 257/70 z dnia 9.10.2008.

Giddens A., Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2007.

Goban-Klas T., Cywilizacja medialna, WSiP, Warszawa 2005.

Mead M., Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, PWN, Warszawa 2000.

Narodowy Komitet Seniora, Biuletyn nr 2, Warszawa 2016.

Olszewski W., ICT in the process of active ageing, [w:] E. Baron-Polańczyk (red.), ICT in Educational Design. Processes, Materials, Resources, Oficyna Wydawnicza UZ, Zielona Góra 2015.

Olszewski W., Media w aspekcie pedagogicznej funkcji czasu wolnego ludzi dorosłych, [w:] W. Skrzydlewski, S. Dylak (red.), Media – edukacja – kultura. W stronę edukacji medialnej, Wyd. Polskie Towarzystwo Technologii i Mediów Edukacyjnych, Poznań – Rzeszów 2012.

Rohn J., Pięć głównych puzzli w układance życia. Przewodnik osobistego sukcesu, przekład J. Muranty, Oficyna Wydawnicza LOGOS, Warszawa 2013.

Semków J., Duchowy wymiar dorosłości antidotum na lęki egzystencjalne, „Edukacja Dorosłych” 2015, nr 1.

Suchodolski B., Labirynty współczesności, PWN, Warszawa 1972.

Pobrania

Opublikowane

2017-06-05

Numer

Dział

Artykuły i rozprawy

Jak cytować

Wybrane przemiany społeczne w ponowoczesnym świecie - implikacje dla edukacji i stylu życia seniorów. (2017). Szkoła - Zawód - Praca, 13, 55-65. https://doi.org/10.34767/SZP.2017.01.05