Innowacyjny nauczyciel w zmieniającej się rzeczywistości szkolnej
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2017.01.08Słowa kluczowe:
nauczyciel innowator, rozwój uczniów, zmiana edukacyjnaAbstrakt
Nauczyciel innowator to specjalista, otwarty na nowości, kompetentny, godny zaufania i szacunku. Ma kreatywne podejście do otaczającej go rzeczywistości i uczniów. Jest życzliwy, przyjacielski i pomocny w kreowaniu przyszłości edukacyjnej i zawodowej swoich podopiecznych. Potrafi rozwiązywać problemy, a przede wszystkim jest otwarty na zmiany. Dba również o rozwój swoich uczniów. Celem opracowania jest przedstawienie wyników opinii nauczycieli gimnazjum na temat realizacji zadań nauczyciela innowatora. Największy odsetek badanych ukierunkowany jest na własny rozwój. Następuje on w wyniku samokształcenia, samodoskonalenia, ale przede wszystkim poprzez uczestniczenie w różnych formach doskonalenia.
Bibliografia
Dawid J.W., O duszy nauczycielstwa, Wyd. KUL, Lublin 2002.
Day Ch., Rozwój zawodowy nauczyciela. Uczenie się przez całe życie, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004.
Ekiert-Grabowska D., Oldroyd D., Kierowanie zmianą: moduł III, Wyd. Program TERM FRSE, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Warszawa 1996.
Ekiert-Oldroyd D., Pedeutologiczne konteksty dydaktyki twórczości i ich pragmatyczne implikacje (pedeutologia twórczości a dydaktyka twórczości), [w:] K.J. Szmidt (red.), Dydaktyka twórczości. Koncepcje – problemy – rozwiązania, Impuls, Kraków 2003.
Fullan M., Odpowiedzialne i skuteczne kierowanie szkołą, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2005.
Góralski A., Być nowatorem. Poradnik twórczego myślenia, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1990.
Grondas M., Rozwój zawodowy nauczyciela. Materiały edukacyjne – Szkolenie Ekspertów ds. Awansu Zawodowego Nauczycieli, WODN, Warszawa 2004.
Janicka-Panek T., Nauczyciel edukacji początkowej pomysłodawcą i realizatorem badań w działaniu, [w:] B. Pietrulewicz, E. Baron-Polańczyk, A. Klementowska (red.), Problemy rozwoju człowieka. Teoria i praktyka edukacyjna, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2013.
Jarocka-Piesik J., Wartości w procesie edukacji, [w:] E. Sałata, M. Mazur, J. Bojanowicz (red.), Edukacja wczoraj – dziś – jutro. Edukacja w dialogu pokoleń i budowania lepszej przyszłości, Radomskie Towarzystwo Naukowe, Radom 2015.
Kowalczyk E., Psychologiczny portret nauczyciela innowatora, „Nowa Szkoła” 2003, nr 12.
Kowalski T., Stwarzanie przez dyrektora szkoły klimatu dla aktywności innowacyjnej nauczycieli, [w:] W. Kobyliński (red.), Unowocześnienie organizacji i kierowania szkołą, Centrum Doskonalenia Nauczycieli im. Władysława Spasowskiego, Warszawa 1990.
Kwiatkowska H., Pedeutologia, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.
Levine A., Why Innovation Fails, State University of New York Press, Abany 1980.
Limont W. (red.), Teoria i praktyka edukacji uczniów zdolnych, Impuls, Kraków 2004.
Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2006.
Nęcka E., Psychologia twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003.
Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa 2004.
Page T.G., Thomas J.V., International Dictionary of Education, Kogan Page, London – Worcester 1979.
Pietrasiński Z., Myślenie twórcze, PZWS, Warszawa 1969.
Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Wyd. „Żak”, Warszawa 2001.
Plewka C., Kierowanie własnym rozwojem zawodowym, Wyd. Uczelniane Politechniki Koszalińskiej, Koszalin 2015.
Puchalski Z., Zarządzanie szkołą w czasie i po reformie edukacji – materiały dla nauczycieli i dyrektorów szkół, Wyd. STO, Kraków 2004.
Puślecki W., Wspieranie elementarnych zdolności twórczych uczniów, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 1999.
Szlosek F., Tożsamość pedagogiki pracy w kontekście przemian systemowych, Wyd. APS-ITeE PIB, Warszawa 2015.
Szmidt K.J., ABC kreatywności, Difin, Warszawa 2010.
Szmidt K.J., Dydaktyka twórczości. Koncepcje, problemy, rozwiązania, Impuls, Kraków 2003.
Szymański M.J., Edukacyjne problemy współczesności, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków-Warszawa 2014.
Szymański M.J., Kryzys i zmiana. Studia nad przemianami edukacyjnymi w Polsce w latach dziewięćdziesiątych, Wyd. Akademii Pedagogicznej, Kraków 2001.