An innovative teacher in the changing school reality

Authors

  • Elżbieta Sałata Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny w Radomiu

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2017.01.08

Keywords:

teacher-innovator, students’ development, educational change

Abstract

An innovative teacher is a specialist who is open to novelties, competent, reliable and respected. His approach to the surrounding reality and students is creative. He is kind, friendly and helpful in creating the educational and professional feature of his pupils. He is able to solve problems, and primarily he is open to changes. He also takes care of the development of his students. The aim of the paper is to present the results of the survey done among the teachers from a junior high school, concerning the tasks of a teacher – innovator. The highest percentage of the teachers asked are aimed at their own development. It is the result of self-education and self-improvement, but essentially, it takes place while participating in various forms of improvement.

References

Dawid J.W., O duszy nauczycielstwa, Wyd. KUL, Lublin 2002.

Day Ch., Rozwój zawodowy nauczyciela. Uczenie się przez całe życie, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004.

Ekiert-Grabowska D., Oldroyd D., Kierowanie zmianą: moduł III, Wyd. Program TERM FRSE, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Warszawa 1996.

Ekiert-Oldroyd D., Pedeutologiczne konteksty dydaktyki twórczości i ich pragmatyczne implikacje (pedeutologia twórczości a dydaktyka twórczości), [w:] K.J. Szmidt (red.), Dydaktyka twórczości. Koncepcje – problemy – rozwiązania, Impuls, Kraków 2003.

Fullan M., Odpowiedzialne i skuteczne kierowanie szkołą, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2005.

Góralski A., Być nowatorem. Poradnik twórczego myślenia, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1990.

Grondas M., Rozwój zawodowy nauczyciela. Materiały edukacyjne – Szkolenie Ekspertów ds. Awansu Zawodowego Nauczycieli, WODN, Warszawa 2004.

Janicka-Panek T., Nauczyciel edukacji początkowej pomysłodawcą i realizatorem badań w działaniu, [w:] B. Pietrulewicz, E. Baron-Polańczyk, A. Klementowska (red.), Problemy rozwoju człowieka. Teoria i praktyka edukacyjna, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2013.

Jarocka-Piesik J., Wartości w procesie edukacji, [w:] E. Sałata, M. Mazur, J. Bojanowicz (red.), Edukacja wczoraj – dziś – jutro. Edukacja w dialogu pokoleń i budowania lepszej przyszłości, Radomskie Towarzystwo Naukowe, Radom 2015.

Kowalczyk E., Psychologiczny portret nauczyciela innowatora, „Nowa Szkoła” 2003, nr 12.

Kowalski T., Stwarzanie przez dyrektora szkoły klimatu dla aktywności innowacyjnej nauczycieli, [w:] W. Kobyliński (red.), Unowocześnienie organizacji i kierowania szkołą, Centrum Doskonalenia Nauczycieli im. Władysława Spasowskiego, Warszawa 1990.

Kwiatkowska H., Pedeutologia, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.

Levine A., Why Innovation Fails, State University of New York Press, Abany 1980.

Limont W. (red.), Teoria i praktyka edukacji uczniów zdolnych, Impuls, Kraków 2004.

Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2006.

Nęcka E., Psychologia twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003.

Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa 2004.

Page T.G., Thomas J.V., International Dictionary of Education, Kogan Page, London – Worcester 1979.

Pietrasiński Z., Myślenie twórcze, PZWS, Warszawa 1969.

Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Wyd. „Żak”, Warszawa 2001.

Plewka C., Kierowanie własnym rozwojem zawodowym, Wyd. Uczelniane Politechniki Koszalińskiej, Koszalin 2015.

Puchalski Z., Zarządzanie szkołą w czasie i po reformie edukacji – materiały dla nauczycieli i dyrektorów szkół, Wyd. STO, Kraków 2004.

Puślecki W., Wspieranie elementarnych zdolności twórczych uczniów, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 1999.

Szlosek F., Tożsamość pedagogiki pracy w kontekście przemian systemowych, Wyd. APS-ITeE PIB, Warszawa 2015.

Szmidt K.J., ABC kreatywności, Difin, Warszawa 2010.

Szmidt K.J., Dydaktyka twórczości. Koncepcje, problemy, rozwiązania, Impuls, Kraków 2003.

Szymański M.J., Edukacyjne problemy współczesności, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków-Warszawa 2014.

Szymański M.J., Kryzys i zmiana. Studia nad przemianami edukacyjnymi w Polsce w latach dziewięćdziesiątych, Wyd. Akademii Pedagogicznej, Kraków 2001.

Downloads

Published

2017-06-05

Issue

Section

Research reports

How to Cite

An innovative teacher in the changing school reality. (2017). School-Profession-Labour, 13, 100-111. https://doi.org/10.34767/SZP.2017.01.08