Rozwój kompetencji zawodowych w procesie pracy
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2016.02.01Słowa kluczowe:
rozwój, stagnacja, regres, droga zawodowaAbstrakt
W artykule przedstawiono koncepcję opisu etapów drogi zawodowej (rozwój, stabilizacja, regres) za pomocą stanu wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych pracowników. Przyjęto, że etap jest zmienną zależną, a aspiracje, wielkość przedsiębiorstwa (liczba pracowników), rodzaj stosowanych technologii, kondycja ekonomiczna i świadomość edukacyjna pracodawcy tworzą układ zmiennych niezależnych. Zmienne i występujące między nimi relacje zostały scharakteryzowane i opatrzone komentarzem. Wskazano także na możliwości rozbudowywania przedstawionej koncepcji.
Bibliografia
Colman A.M., Słownik psychologii, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2009.
Encyklopedia PWN, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 1996.
Gerlach R., Rozwój zawodowy jako element całożyciowego rozwoju człowieka, „Polityka Społeczna” 2014, nr 3.
Kwiatkowski S.M., Wiedza ukryta – istotny element kwalifikacji i kompetencji pracowników, [w:] Przyszłość pracy w XXI wieku, red. S. Borkowska, Wyd. Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa 2004.
Kwiatkowski S.M., Zarys koncepcji badania karier zawodowych w przedsiębiorstwach, „Polityka Społeczna” 2014, nr 3.
Nowacki T.W., Leksykon pedagogiki pracy, Wyd. ITE-PIB, Radom 2004.
Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa 2001.
Pacholski M., Słaboń A., Słownik pojęć socjologicznych, Wyd. AE, Kraków 2001.
Sławiński S.(red.), Słownik podstawowych terminów dotyczących krajowego systemu kwalifikacji, Wyd. Instytutu Badań Edukacyjnych, Warszawa 2014.
Socjologia. Przewodnik encyklopedyczny, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2008.