Edukacja jako forma wspierania rozwoju zawodowego osób u schyłku kariery zawodowej
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2016.02.14Słowa kluczowe:
edukacja seniorów, aktywność edukacyjna osób starszych, schyłek kariery zawodowejAbstrakt
Współcześnie aktywność zawodowa osób u schyłku kariery zawodowej wymaga przemyślanej i dynamicznej polityki rynku pracy, opartej na aktywizowaniu oraz wspieraniu osób starszych w zakresie dokształcania, przekwalifikowania, a także podejmowania przez nich zatrudnienia. W związku z tym, istotna rola przypada edukacji, która spośród wielu form aktywności najsilniej stymuluje uruchamianie zdolności adaptacyjnych do zmiennych warunków egzystencji, a także wpływa na jakość życia człowieka na każdym etapie jego rozwoju. Ma to szczególne znaczenie w okresie starzenia się jednostek i wiąże się z przygotowaniem ich do racjonalnego, świadomego i odpowiedzialnego funkcjonowania w pracy zawodowej, w życiu społecznym, kulturalnym i rodzinnym. Interesujący punkt widzenia w tym zakresie stanowić mogą wyniki badań przeprowadzonych wśród słuchaczy Kazimierzowskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Bydgoszczy, których celem była próba ustalenia, jak osoby u schyłku kariery zawodowej postrzegają jej dotychczasowy przebieg w kontekście całożyciowego rozwoju zawodowego. Podjęto też między innymi próbę ukazania opinii badanych na temat podejmowania aktywności zawodowej i edukacyjnej przez osoby starsze. Wyniki tych badań skłaniają do refleksji nad znaczeniem edukacji w zakresie wspierania rozwoju zawodowego osób u schyłku ich kariery zawodowej, zwłaszcza tych, które zdecydowały się na powrót na rynek pracy po przejściu na emeryturę.
Bibliografia
Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2007.
Finogenow M., Rozwój w okresie późnej dorosłości – szanse i zagrożenia, „Acta Universitatis Lodziensis”, Folia Oecocnomica nr 297,2013.
Healy J., The benefits of ageing population, The Australia Institute, Discussion Paper Number 63, 2004.
Jabłonko O., Edukacja w życiu seniorów, [w:] Osoby starsze w społeczeństwie – społeczeństwo wobec osób starszych, red. M. Makuch, D. Moroń, Wyd. UWr, Wrocław 2011.
Mandrzejewska-Smól I., Wiek i doświadczenie jako atrybuty działalności zawodowej, [w:] Praca człowieka w XXI wieku. Konteksty – wyzwania – zagrożenia, red. R. Gerlach, Wyd. UKW, Bydgoszcz 2008.
Pikuła N.G., Poczucie sensu życia osób starszych. Inspiracje do edukacji w starości, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2015.
Suchar M., Kariera i rozwój zawodowy, Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr, Gdańsk 2003.
Szatur-Jaworska B., Błędowski P., Dzięgielewska M., red. Podstawy gerontologii społecznej, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2006.
Turos L., Andragogika ogólna, wyd. III rozszerzone, Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa 2004.
Wiśniewski Z., Determinanty aktywności zawodowej ludzi starszych, Wyd. Naukowe UMK, Toruń 2009.