Tworzenie modeli wyobrażeniowych zjawisk i procesów w szkolnictwie zawodowym

Autor

  • Katarzyna Pardej Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2016.01.09

Słowa kluczowe:

modele wyobrażeniowe, czynności poznawcze, kształcenie zawodowe

Abstrakt

W artykule scharakteryzowano jeden z poziomów modeli czynności poznawczych - poziom modeli wyobrażeniowych. Omówiono znaczenie posiadania modelu wyobrażeniowego przez uczniów w trakcie uczenia się zawodu na płaszczyźnie percepcyjnej przez przyswajanie oraz na płaszczyźnie operacyjnej przez odkrywanie. Przybliżono przykłady zadań z obszaru usług fryzjerskich i mechaniki pojazdów samochodowych, gdzie warunkiem koniecznym do ich rozwiązania jest posiadanie modeli wyobrażeniowych, wskazano ponadto na konsekwencje braku modeli wyobrażeniowych. Zaprezentowane zostały metody podająca i problemowa stosowane podczas nauczania zawodu. Artykuł wzbogacono przykładami zajęć sprzyjających tworzeniu modeli wyobrażeniowych zjawisk i procesów.

Bibliografia

Goodwin B., Miller K., Creativity requires a mix of skills, „Educational Leadership” 2013, vol. 70, no. 5, s. 80–83.

Góralski A., Twórcze rozwiązywanie zadań, PWN, Warszawa 1989.

Karpiński J., Koziński F., Praktyczne nauczanie zawodu w szkołach elektrycznych i mechanicznych, WSiP, Warszawa 1975.

Kołkowski L., Nauczanie problemowe w szkole zawodowej, PWSZ, Warszawa 1971.

Kołkowski L., Nauczanie zawodu w systemie szkolnym, WSiP, Warszawa 1986.

Kołkowski L., Kwiatkowski S.M., Elementy teorii kształcenia zawodowego, IBE, Warszawa 1994.

Kozielecki J., Myślenie i rozwiązywanie problemów, [w:] Psychologia ogólna, red. T. Tomaszewski, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 1995, s. 91–154.

Kozielecki J., Podejmowanie decyzji, [w:] Psychologia ogólna, red. T. Tomaszewski, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 1995, s. 155–187.

Kozielecki J., Rozwiązywanie problemów, PZWS, Warszawa 1969.

Kwiatkowski S.M., Kształcenie zawodowe. Dylematy teorii i praktyki, IBE, Warszawa 2001.

Notar Ch.E., Padgett S., Is think outside the box 21st century code for imagination, innovation, creativity, critical thinking, intuition? „College Student Journal” 2010, vol. 44, no. 2, s. 294–298.

Przykładowe arkusze. „Nowy” egzamin zawodowy. Centralna Komisja Egzaminacyjna.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach, Dziennik Ustaw 2012, poz. 184.

Słomkiewicz S., Nauczanie algorytmiczne a psychologiczna teoria czynności, PZWS, Warszawa 1972.

Słomkiewicz S., Samodzielne myślenie i działanie techniczne uczniów, PZWS, Warszawa 1971.

Szlosek F., Tożsamość pedagogiki pracy w kontekście przemian systemowych, Wyd. APS im. Marii Grzegorzewskiej, Wyd. ITE-PIB, Warszawa–Radom 2015.

Waller E., Kaye M.H., Teaching problem-solving skills to nuclear engineering students, „European Journal of Engineering Education” 2013, vol. 37, no. 4, s. 331–342.

Pobrania

Opublikowane

2016-07-18

Numer

Dział

Artykuły i rozprawy

Jak cytować

Tworzenie modeli wyobrażeniowych zjawisk i procesów w szkolnictwie zawodowym. (2016). Szkoła - Zawód - Praca, 11, 129-152. https://doi.org/10.34767/SZP.2016.01.09