Wiedza i postawy menedżerów wobec psychologów pracujących w środowisku biznesowym

Autor

  • Krzysztof Kraszkiewicz Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
  • Mateusz Bogdziński Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2015.01.07

Słowa kluczowe:

psychologia, biznes, postawy, wiedza, tranzycja, rynek pracy

Abstrakt

Zmiany społeczno-ekonomiczne obserwowane na całym świecie w ciągu ostatnich kilkunastu lat były źródłem doniosłych konsekwencji dla funkcjonowania rynku i świata biznesu. Ich oddziaływanie odcisnęło szczególnie wyraźne piętno w krajach transformacji gospodarczej, takich jak Polska. Postępujący rozwój technologii i przemysłu sprawił, iż pomniejszyła się rola człowieka w organizacji. Psycholog – dawniej osoba kojarząca się głównie z terapią – znajduje zatrudnienie we współczesnych, nowoczesnych organizacjach, odpowiadając na ich rozbudowane potrzeby. Wyniki badań wskazują, iż studenci psychologii wyrażają zainteresowanie pracą w środowisku biznesowym. Zgodnie z założeniem głoszącym, iż zadaniem uniwersytetów jest systematyczna aktualizacja informacji na temat oczekiwań przedsiębiorców wobec absolwentów wchodzących na rynek pracy, konieczne wydaje się zbadanie czynników mogących wpływać na chęć podjęcia współpracy z młodymi psychologami. Autorzy tych badań przyjęli, iż do czynników takich zaliczyć można wiedzę i postawy kadry zarządzającej wobec psychologów pracujących w środowisku biznesowym. Próbę badawczą stanowiło 43 menedżerów pracujących w różnych branżach na terenie całej Polski. W badaniach zastosowano dwa autorskie kwestionariusze ankiety. Wyniki pokazują, iż większość menedżerów potrafi trafnie wskazać obszary działalności psychologów w organizacjach. Ich postawy wobec psychologów są wartościowane pozytywnie oraz charakteryzują się spójnością. Refleksją płynącą z badań jest stwierdzenie, iż dobry stan wiedzy oraz pozytywne postawy wobec tej grupy zawodowej nie przekładają się na częste podejmowanie współpracy z psychologami przez świat biznesu.

Bibliografia

Bańka A., Psychologiczne doradztwo karier, Poznań 2007.

Bernatt M., Społeczna odpowiedzialność biznesu w relacjach pracy, „Problemy Zarządzania” 2010, nr 2.

Bohner G., Wanke M., Postawy i zmiana postaw, Gdańsk 2004.

Chudzicka-Czupała A., Nowe zadania dla psychologa wobec przemian społeczno-kulturowych w środowisku pracy, [w:] Perspektywy psychologii pracy, red. B. Kożusznik, M. Górnik-Durose, Katowice 2007.

Griffin R., Podstawy zarządzania organizacjami, Warszawa 2004.

Kasprzak E., Studenci wobec kariery zawodowej, [w:] Model doskonalenia zawodowego psychologów, red. R. Ossowski, E. Kasprzak, Bydgoszcz 2006.

Klein N., Mury i wyłomy, czyli bariery i szanse, Warszawa 2008.

Mika S., Psychologia społeczna, Warszawa 1982.

Nęcka E., Orzechowski J., Szymura B., Psychologia poznawcza, Warszawa 2006.

Raport z badania Społeczna odpowiedzialność biznesu jako element budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorcy, GFK Polonia, styczeń 2009.

Stiglitz E., Globalizacja, Warszawa 2004.

Szczepaniak M., Staszewska O., Kobierecka A., Psycholog i psychoterapeuta w oczach Polaków, [w:] Wyzwania współczesnej psychologii, red. E. Kasprzak, R. Koc, Bydgoszcz 2007.

Wojciszke B., Człowiek wśród nas. Zarys psychologii społecznej, Warszawa 2004.

Pobrania

Opublikowane

2015-07-28

Numer

Dział

Raporty z badań

Jak cytować

Wiedza i postawy menedżerów wobec psychologów pracujących w środowisku biznesowym. (2015). Szkoła - Zawód - Praca, 9, 97-107. https://doi.org/10.34767/SZP.2015.01.07