Teachers’ hope for success and their sense of control and self-efficacy
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2023.01.10Keywords:
teacher, hope for success, sense of control and sense of effectivenessAbstract
The professional work of a teacher in social opinion is defined as a mission, an art or a vocation (Taraszkiewicz, 1998; Muszkieta, 2001; Lewowicki, 2007; Rudnicki et al., 2008; Day, 2008; Szempruch, 2013; Dróżka, 2017). The nature of the teacher’s work includes not only knowledge and skills but also his own person, along with a specific professional experience and method of operation, as well as pedagogical optimism and hope for success. This belief means that, despite many obstacles and numerous problems, he is able to overcome difficulties by showing great willpower and the ability to find solutions. This is facilitated by his personal resources, in particular: the sense of control and self-efficacy. This issue has become the subject of this empirical research. The presented results show the role of the sense of control and self-efficacy of the surveyed primary school teachers in explaining their hopes for success. The conducted analyses showed a positive significant relationship between the variables studied. The growing sense of internal control and self-efficacy of the surveyed educators is accompanied by a growing level of their hope for success, especially the ability to find solutions.
References
Bańka, A. (2005). Poczucie samoskuteczności. Konstrukcja i struktura czynnikowa Skali Poczucia Samoskuteczności w Karierze Międzynarodowej. Poznań‒Warszawa: Studio Print-B, IRK.
Day, Ch. (2008). Nauczyciel z pasją. Jak zachować entuzjazm i zaangażowanie w pracy, przeł. T. Kościuczuk. Gdańsk: GWP.
Dewey, Ch. (2004). Rozwój zawodowy nauczycieli, tłum. J. Michalak. Gdańsk: GWP.
Domachowski, W. (1984), Poczucie umiejscowienia kontroli jako wymiar osobowości. W: W. Domachowski, S. Kowalik, J. Miluska (red.), Z zagadnień psychologii społecznej. Warszawa: PWN.
Dróżka, M.W. (2017). „Nauczyciel wspierany” a realia pracy zawodowej. W: T. Kwiatkowski, D. Walczak (red.), Kompetencje interpersonalne w pracy współczesnego nauczyciela. Warszawa: APS.
Drwal, R. (1995). Adaptacja kwestionariusza osobowości. Warszawa: PAN.
Gliszczyńska, X. (1991). Psychologiczny model efektywności pracy. Warszawa: PWN.
Goszczyńska, M. (1997). Człowiek wobec zagrożeń. Psychospołeczne uwarunkowania oceny i akceptacji ryzyka. Warszawa: Żak.
Kirenko, J., Zubrzycka-Maciąg, T. (2011). Współczesny nauczyciel. Studium wypalenia Zawodowego. Lublin: UMCS.
Kościelak, R. (2010). Poczucie umiejscowienia kontroli i przekonania o własnej skuteczności w zdrowiu i chorobie. Kraków: Impuls.
Kozielecki, J. (2006). Psychologia Nadziei. Warszawa: Żak.
Krasowicz, G. Kurzyp-Wojnarska, A. (1990). Kwestionariusz do Badania poczucia Kontroli (KBPK). Warszawa: PTP.
Lewowicki, T. (2007). Problemy kształcenia i pracy nauczycieli. Warszawa‒Radom: ITeE-PIB.
Łaguna, M, Trzebiński, J., Zięba, M. (2005). Kwestionariusz Nadziei na Sukces. Podręcznik. Warszawa: PTP.
Łukasik, I. (2005). Spostrzeganie własnej skuteczności a dyspozycyjny optymizm ‒ radzenie sobie w sytuacjach trudnych. W: E. Kozioł, E. Pasternak – Kobyłecka (red.), Świadomość i samoświadomość nauczyciela a jego zachowania zawodowe. Zielona Góra: UZ.
Łukasik, I.M. (2013). Poczucie własnej skuteczności we współpracy z grupą. Eksperyment pedagogiczny w przestrzeni akademickiej. Lublin: UMCS.
Matczak, A., Salata, E. (2010). Inteligencja emocjonalna a nadzieja. Warszawa: UKSW.
Muszkieta, R. (2001). Nauczyciel w reformującej się szkole. Poznań: Arka.
Obuchowski, K. Nadzieja matką mocy, depresja zapadliskiem nieszczęść. „Charaktery”, 11 (2002).
Poprawa, R. (2001). Zasoby osobiste w radzeniu sobie ze stresem. W: G. Dolińska-Zygmunt (red.), Podstawy psychologii zdrowia. Wrocław: UWR.
Rudnicki, P., Kutrowska, B., Nowak-Dziemianowicz (2008). Nauczyciel: misja czy zawód? Społeczne i profesjonalne aspekty roli. Wrocław: DSW.
Sokołowska, E. (2007). Jak być skutecznym i zadowolonym nauczycielem. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.
Szempruch, J. (2001). Nauczyciel w zmieniającej się szkole. Funkcjonowanie i rozwój zawodowy. Rzeszów: Fosze.
Szempruch, J. (2013). Pedeutologia. Studium teoretyczno-pragmatyczne. Kraków: Impuls.