Students’ expectations towards engineering studies as a preparation for the needs of the current labour market
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2024.01.09Keywords:
students’ expectations, engineering studies, labour marketAbstract
In the face of constant changes in the labour form and content as well as the growing demands of the labour market, students’ expectations towards higher education are becoming an increasingly important research problem.
The article is an attempt to analyse students’ expectations towards engineering studies as a space preparing for future employment. Are the expectations limited only to acquiring solid theoretical foundations or do they also include the development of interpersonal skills and other practical professional experience enabling employment in dynamic and competitive engineering environments?
References
Archiwum programu Syllabus Politechniki Krakowskiej im. Tadeusza Kościuszki. Efekty uczenia się – studia I stopnia, kierunek budownictwo, https://archiwum.syllabus.pk.edu.pl/ (18.07.2024).
Bińczycki, B., Łukasiński, W., Dorocki, S. (2023). Kompetencje pracowników organizacji w Przemyśle 4.0. Perspektywa pokolenia Z. Warszawa: PWE.
Biuletyn Informacji Publicznej (2024). Statut Politechniki Krakowskiej im. Tadeusza Kościuszki – tekst jednolity. Załącznik do Uchwały nr 68/o/09/2024 z 25 września 2024 r. Kraków: PK, https://bip.pk.edu.pl/index.php?Upprz=11 (2.03.2024).
Biuro Karier Politechniki Krakowskiej (2023). Badanie losów zawodowych absolwentów PK: rocznik 2021 po 6 miesiącach od ukończenia studiów. Najważniejsze wyniki. Kraków: PK, https://kariery.pk.edu.pl/uploaded/files/Prezentacja%20na%20stron%C4%992021.pdf (20.07.2024).
Fiszer, K. (2024). Kształcenie inżynierów i projektantów: wyzwania rynkowe i pokoleniowe, Rynekinfrastruktury.pl, https: www.rynekinfrastruktury.pl/wiadomosci/biznes-i-przemysl/ksztalcenie-inzynierow-i-projektantow-wyzwania-rynkowe-i-pokoleniowe--90988.html (19.07.2024).
Gawda, B., Kosacka, K., Banaszkiewicz, P. (2020). Psychologia emocji pokolenia „digital nativis”. Lublin: UMCS.
Głomb, K. (2020). Kompetencje 4.0. Część 1. Cyfrowa transformacja rynku pracy i przemysłu w perspektywie roku 2030. Warszawa: ARP S.A.
Muster, R. (2022). Bezrobotni z pokolenia Baby Boomers i pokolenia Z. Różnice generacyjne a gotowość do funkcjonowania w realiach zmieniającego się rynku pracy – na przykładzie Rudy Śląskiej. Katowice: UŚ.
Nowacki, T., Korabiowska-Nowacka, K., Baraniak, B. (2000). Nowy słownik pedagogiki pracy. Warszawa: WSP TWP.
Piecuch, T., Szczygieł, E. (2019). Work-life balance w teorii i praktyce funkcjonowania współczesnych organizacji. Rzeszów: PRz.
Pogorzelska, A. (2020). Pokolenie Z wkracza na rynek pracy – mity, problemy i wyzwania dla edukacji. W: R. Tomaszewska (red.), Praca i Kariera w warunkach Nowego Millenium. Implikacje dla Edukacji. Bydgoszcz: UKW.
Stasiak, W. Transformacja technologiczna w budownictwie. Perspektywy i wyzwania. Budownictwo. Trendy i Biznes, 1 (2024), https://inzynierbudownictwa.pl/transformacja-technologiczna-w-budownictwie-perspektywy-i-wyzwania/ (20.07.2024).
Syrowka.com (2024). Raport Future 2024. Rynek pracy i zawody przyszłości. 6. edycja – premiera 17.10.2024 r., https://raportfuture.pl/ (5.03.2024).
Tomaszewska, R. (2020). W kierunku nowej „czasoprzestrzeni”, „wieloświatów” pracy. Diagnoza dla edukacji. W: R. Tomaszewska (red.), Praca i Kariera w warunkach Nowego Millenium. Implikacje dla Edukacji. Bydgoszcz: UKW.
Tomaszewska, R., Gerlach, R. (red.). (2022). Człowiek w organizacji. Tom 1. Na osi czasu. Od historycznych do prognostycznych kierunków rozwoju. Bydgoszcz: UKW.
Wydział Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej im. Tadeusza Kościuszki. Sylwetka absolwenta studiów pierwszego stopnia kierunku budownictwo, https://www.wil.pk.edu.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=100:sylwetka-absolwenta-studio-w-i-stopnia-kierunku-budownictwo&catid=70&lang=pl-pl&Itemid=147 (18.07.2024).