Oczekiwania studentów wobec studiów inżynierskich jako przestrzeni w przygotowaniu do potrzeb aktualnego rynku pracy
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2024.01.09Słowa kluczowe:
oczekiwania studentów, studia inżynierskie, rynek pracyAbstrakt
W obliczu ciągłych zmian w formie i treści pracy oraz rosnących wymagań rynku pracy oczekiwania studentów wobec studiów wyższych stają się coraz bardziej istotnym problemem badawczym. Artykuł jest próbą analizy oczekiwań studentów wobec studiów inżynierskich jako przestrzeni przygotowującej do podejmowanego w przyszłości zatrudnienia. W badaniu wykorzystano technikę badań ilościowych – ankietę internetową, która została rozdystrybuowana wśród studentek i studentów pierwszego rocznika studiów inżynierskich kierunku budownictwo.
Bibliografia
Archiwum programu Syllabus Politechniki Krakowskiej im. Tadeusza Kościuszki. Efekty uczenia się – studia I stopnia, kierunek budownictwo, https://archiwum.syllabus.pk.edu.pl/ (18.07.2024).
Bińczycki, B., Łukasiński, W., Dorocki, S. (2023). Kompetencje pracowników organizacji w Przemyśle 4.0. Perspektywa pokolenia Z. Warszawa: PWE.
Biuletyn Informacji Publicznej (2024). Statut Politechniki Krakowskiej im. Tadeusza Kościuszki – tekst jednolity. Załącznik do Uchwały nr 68/o/09/2024 z 25 września 2024 r. Kraków: PK, https://bip.pk.edu.pl/index.php?Upprz=11 (2.03.2024).
Biuro Karier Politechniki Krakowskiej (2023). Badanie losów zawodowych absolwentów PK: rocznik 2021 po 6 miesiącach od ukończenia studiów. Najważniejsze wyniki. Kraków: PK, https://kariery.pk.edu.pl/uploaded/files/Prezentacja%20na%20stron%C4%992021.pdf (20.07.2024).
Fiszer, K. (2024). Kształcenie inżynierów i projektantów: wyzwania rynkowe i pokoleniowe, Rynekinfrastruktury.pl, https: www.rynekinfrastruktury.pl/wiadomosci/biznes-i-przemysl/ksztalcenie-inzynierow-i-projektantow-wyzwania-rynkowe-i-pokoleniowe--90988.html (19.07.2024).
Gawda, B., Kosacka, K., Banaszkiewicz, P. (2020). Psychologia emocji pokolenia „digital nativis”. Lublin: UMCS.
Głomb, K. (2020). Kompetencje 4.0. Część 1. Cyfrowa transformacja rynku pracy i przemysłu w perspektywie roku 2030. Warszawa: ARP S.A.
Muster, R. (2022). Bezrobotni z pokolenia Baby Boomers i pokolenia Z. Różnice generacyjne a gotowość do funkcjonowania w realiach zmieniającego się rynku pracy – na przykładzie Rudy Śląskiej. Katowice: UŚ.
Nowacki, T., Korabiowska-Nowacka, K., Baraniak, B. (2000). Nowy słownik pedagogiki pracy. Warszawa: WSP TWP.
Piecuch, T., Szczygieł, E. (2019). Work-life balance w teorii i praktyce funkcjonowania współczesnych organizacji. Rzeszów: PRz.
Pogorzelska, A. (2020). Pokolenie Z wkracza na rynek pracy – mity, problemy i wyzwania dla edukacji. W: R. Tomaszewska (red.), Praca i Kariera w warunkach Nowego Millenium. Implikacje dla Edukacji. Bydgoszcz: UKW.
Stasiak, W. Transformacja technologiczna w budownictwie. Perspektywy i wyzwania. Budownictwo. Trendy i Biznes, 1 (2024), https://inzynierbudownictwa.pl/transformacja-technologiczna-w-budownictwie-perspektywy-i-wyzwania/ (20.07.2024).
Syrowka.com (2024). Raport Future 2024. Rynek pracy i zawody przyszłości. 6. edycja – premiera 17.10.2024 r., https://raportfuture.pl/ (5.03.2024).
Tomaszewska, R. (2020). W kierunku nowej „czasoprzestrzeni”, „wieloświatów” pracy. Diagnoza dla edukacji. W: R. Tomaszewska (red.), Praca i Kariera w warunkach Nowego Millenium. Implikacje dla Edukacji. Bydgoszcz: UKW.
Tomaszewska, R., Gerlach, R. (red.). (2022). Człowiek w organizacji. Tom 1. Na osi czasu. Od historycznych do prognostycznych kierunków rozwoju. Bydgoszcz: UKW.
Wydział Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej im. Tadeusza Kościuszki. Sylwetka absolwenta studiów pierwszego stopnia kierunku budownictwo, https://www.wil.pk.edu.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=100:sylwetka-absolwenta-studio-w-i-stopnia-kierunku-budownictwo&catid=70&lang=pl-pl&Itemid=147 (18.07.2024).