Modern humans between work and free time. To have – to exist – to be
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2019.01.01Keywords:
work, free time, to have, to exist, to beAbstract
The changes that occurred to the way work is treated have been reflected in the way free time is understood. The paper’s aim was to daw attention to the fact that a contemporary person, driven by the wish to possess, to exist and, foremost to be, may realise themselves in various ways within the two aspects of reality, namely: doing their work and spending their free time.
References
Bańka A., Trzeciak W., Rozwój myśli i profesjonalizacji poradnictwa zawodowego. Tropy, Dokonania, Perspektywy, Stowarzyszenie Psychologia i Architektura, Poznań – Katowice – Warszawa 2017.
Blustein D, Dyskusja: model psychologii pracowania a starsi pracownicy – pierwsze refleksje. Referat na konferencji naukowej pt. „Konstruowanie kariery i życia na rzecz zrównoważonego rozwoju i godnej pracy”, zorganizowanej przez Katedrę UNESCO Całożyciowego Poradnictwa Zawodowego Uniwersytetu Wrocławskiego oraz European Society for Vocational Designing and Career Counselling, Wrocław 6-8 czerwca 2016.
Brynjolfsson E., McAffe A., Drugi wiek maszyny. Praca, postęp i dobrobyt w czasach genialnych technologii, tłum. B. Sałbut, MT Biznes, Warszawa 2015.
Engels F., Rola pracy w procesie uspołecznienia małpy, Polska sekcja MIA listopad 2003.
Foucault M., Narodziny biopolityki, tłum. Michał Herer, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2011.
Furmanek W, Człowiek w badaniach współczesnej pedagogiki zorientowanej personalistycznie, UR, Rzeszów 2019.
Guichard J., Poradnictwo konstruowania życia i pracy na rzecz budowy zrównoważonego ludzkiego świata. Studia Poradoznawcze 2016, vol. 5.
Kargul J., Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych. Przesłanki do budowy teorii edukacji całożyciowej, DSW, Wrocław 2005.
Kargulowa A., Homo Consultans Amidst Pop Culture: Towards Sustainable Development, [w:] V. Cohen-Scali, J. Pouyaud, M. Podgórny, V. Drabik-Podgórna, G. Aisenson, J.L. Bernaud, I. Abdou Moumoula, J. Guichard, (Eds.), Interventions in Career Design and Education. Transformation for Sustainable Development and Decent Work, Springer, London 2018.
Lenart J., Zrównoważony rozwój i godna praca – centralne idee poradnictwa kariery i Life Design przedmiotem międzynarodowej debaty. O nową semiotechnikę poradnictwa, Studia Poradoznawcze 2016, vol. 5.
Potulicka E., Rutkowiak J., Neoliberalne uwikłania edukacji, Impuls, Kraków 2012.
Podgórny M., Strategie zachowań bezrobotnych – wymiar edukacyjny, UWr., Wrocław 2000.
Savickas M.L., Constructing careers: Actor, agent, and author, Journal of Employment Counselling 2011, no. 48.
Solarczyk-Ambrozik E., Od uspołecznienia „mas” do upodmiotowienia jednostek – od oświaty dorosłych do uczenia się przez całe życie, Edukacja Dorosłych 2013, nr 1(68).
Szumigraj M. Poradnictwo kariery. Systemy i sieci, Łośgraf, Warszawa 2011.