Człowiek współczesny między pracą a czasem wolnym. Mieć – być – zaistnieć
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2019.01.01Słowa kluczowe:
praca, czas wolny, mieć, być, zaistniećAbstrakt
Zmiany, jakie zaszły w traktowaniu pracy, znalazły oddźwięk w pojmowaniu roli czasu wolnego. Zaprezentowane rozważania mają na celu zwrócenie uwagi, że człowiek współczesny, kierujący się dążeniem by mieć, by być, a zwłaszcza by zaistnieć, może różnorodnie realizować się w tych dwóch obszarach rzeczywistości, jakimi są: wykonywanie pracy i spędzanie czasu wolnego.
Bibliografia
Bańka A., Trzeciak W., Rozwój myśli i profesjonalizacji poradnictwa zawodowego. Tropy, Dokonania, Perspektywy, Stowarzyszenie Psychologia i Architektura, Poznań – Katowice – Warszawa 2017.
Blustein D, Dyskusja: model psychologii pracowania a starsi pracownicy – pierwsze refleksje. Referat na konferencji naukowej pt. „Konstruowanie kariery i życia na rzecz zrównoważonego rozwoju i godnej pracy”, zorganizowanej przez Katedrę UNESCO Całożyciowego Poradnictwa Zawodowego Uniwersytetu Wrocławskiego oraz European Society for Vocational Designing and Career Counselling, Wrocław 6-8 czerwca 2016.
Brynjolfsson E., McAffe A., Drugi wiek maszyny. Praca, postęp i dobrobyt w czasach genialnych technologii, tłum. B. Sałbut, MT Biznes, Warszawa 2015.
Engels F., Rola pracy w procesie uspołecznienia małpy, Polska sekcja MIA listopad 2003.
Foucault M., Narodziny biopolityki, tłum. Michał Herer, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2011.
Furmanek W, Człowiek w badaniach współczesnej pedagogiki zorientowanej personalistycznie, UR, Rzeszów 2019.
Guichard J., Poradnictwo konstruowania życia i pracy na rzecz budowy zrównoważonego ludzkiego świata. Studia Poradoznawcze 2016, vol. 5.
Kargul J., Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych. Przesłanki do budowy teorii edukacji całożyciowej, DSW, Wrocław 2005.
Kargulowa A., Homo Consultans Amidst Pop Culture: Towards Sustainable Development, [w:] V. Cohen-Scali, J. Pouyaud, M. Podgórny, V. Drabik-Podgórna, G. Aisenson, J.L. Bernaud, I. Abdou Moumoula, J. Guichard, (Eds.), Interventions in Career Design and Education. Transformation for Sustainable Development and Decent Work, Springer, London 2018.
Lenart J., Zrównoważony rozwój i godna praca – centralne idee poradnictwa kariery i Life Design przedmiotem międzynarodowej debaty. O nową semiotechnikę poradnictwa, Studia Poradoznawcze 2016, vol. 5.
Potulicka E., Rutkowiak J., Neoliberalne uwikłania edukacji, Impuls, Kraków 2012.
Podgórny M., Strategie zachowań bezrobotnych – wymiar edukacyjny, UWr., Wrocław 2000.
Savickas M.L., Constructing careers: Actor, agent, and author, Journal of Employment Counselling 2011, no. 48.
Solarczyk-Ambrozik E., Od uspołecznienia „mas” do upodmiotowienia jednostek – od oświaty dorosłych do uczenia się przez całe życie, Edukacja Dorosłych 2013, nr 1(68).
Szumigraj M. Poradnictwo kariery. Systemy i sieci, Łośgraf, Warszawa 2011.