Selected attitudes towards school evaluation i.e. the Cinderella tale set in the Polish school

Authors

  • Zuzanna Sury Uniwersytet Jagielloński

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2017.02.13

Keywords:

Attitudes toward evaluation, School evaluation, Teachers, Evaluators

Abstract

The author presents the results of surveys conducted in 2015 and 2016, concerning the attitude of teachers (1) and evaluators (2) to school evaluation. The first survey analysed the content published at online forum sites for teachers and the other used the
in-depth expert interview method. The results of both surveys were compared and, in accordance with the concept of bricolage, the characteristic attitudes towards evaluation in Polish schools were identified. Based on the identified attitudes, it was concluded that
evaluation functions like the Cinderella fairy-tale, because at the idea level, it is considered to be a valuable activity, but at the level of practice, it causes the feeling of helplessness, fear and underestimation. The key conclusion of the surveys is that evaluating institutions should be separated from controlling institutions.

References

Babbie E., Podstawy badań społecznych, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2008.

Bielecka E., Tarnowski M., Baśnie braci Grimm, T. 1, Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza, Warszawa 1987.

Bogner A., Littig B., Menz W., Interviewing Experts. Methodology and Practice, Basingstoke England 2009.

Denzin N.K., Lincoln Y.S., Metody badań jakościowych, T. 1, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2014.

Eagly A.H., Chaiken S., The psychology of attitudes, TX, Fort Worth 1993.

Guba E., Lincoln Y.S., Fourth Generation Evaluation, London, New Delhi 1989.

Kołodziejczyk J., Kołodziejczyk J., Ewaluacja własnej pracy nauczycieli – obszary, rozumienie, współpraca, „Forum Oświatowe” 2015, nr 27(2).

Ministerstwo Edukacji Narodowej, Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego.

Ministerstwo Edukacji Narodowej, Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego.

Niemierko B., Szmigiel M.K., Ewaluacja w edukacji: koncepcje, metody, perspektywy, Wyd. Grupa Tomami, Kraków 2011.

Nowak S., Pojęcie postawy w teoriach i stosowanych badaniach społecznych, PWN, Warszawa 1973.

Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2001.

Saldana J., The coding manual for qualitative researchers, CA, Los Angeles 2009.

Sury Z., Ewaluacja w szkole – w kierunku kontroli czy wspomagania? „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” 2016, nr 2(40).

Walczak B., Ewaluacja oczami szkoły [w:] Mazurkiewicz G. (red.), Jak budować dobrą szkołę. Potencjał i bariery ewaluacji w oświacie, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2015.

Downloads

Published

2017-12-09

Issue

Section

Research reports

How to Cite

Selected attitudes towards school evaluation i.e. the Cinderella tale set in the Polish school. (2017). School-Profession-Labour, 14, 202-220. https://doi.org/10.34767/SZP.2017.02.13