Autorytet w rozumieniu przedstawicieli pokolenia Z
DOI:
https://doi.org/10.34767/SZP.2023.02.07Słowa kluczowe:
pokolenie Z, autorytet, wartości,, osoba znacząca,Abstrakt
W artykule podjęto rozważania dotyczące autorytetu i tego, jak osoby z pokolenia Z definiują autorytet. W literaturze przedmiotu można odnaleźć liczne ujęcia definicyjne odnoszące się do autorytetu. W tekście zaprezentowano koncepcje autorytetu. Celem artykułu było przedstawienie postrzegania autorytetów przez przedstawicieli pokolenia Z. W artykule zaprezentowano wyniki badań przeprowadzonych w czwartym kwartale 2022. W badaniu wzięło udział 258 osób. Realizując badanie, zastosowano metodę sondażu, technikę ankiety. Narzędziem był kwestionariusz ankiety, w którym oprócz pytań zamkniętych, poproszono respondentów o napisanie krótkiej wypowiedzi na temat: Co oznacza dla mnie słowo „autorytet”? W niniejszym opracowaniu przedstawiono wyniki badań dotyczących pytania otwartego. Przedmiotem prowadzonych badań było zdefiniowanie pojęcia autorytet przez przedstawicieli pokolenia Z, z kolei celem – poznanie rozumienia tego terminu przez przedstawicieli tej generacji. Główny problem badawczy został postawiony w pytaniu: Jak przedstawiciele pokolenia Z definiują „autorytet”? Uzyskane wyniki badań wskazują na fakt, że dla pokolenia Z osoba będąca autorytetem to osoba m.in. godna naśladowania, posiadająca określone wartości; wzorzec do naśladowania; osoba godna zaufania; taka, która imponuje, inspiruje; godna szacunku, obdarzona uznaniem itp. Analiza odpowiedzi na pytanie otwarte prowadzi do wniosków, że młodzi mają swoje autorytety, osoby godne naśladowania. Mają też potrzebę posiadania takich wzorów. Można zatem stwierdzić, że we współczesnych czasach nie dochodzi do kryzysu autorytetów, lecz że następuje zmiana ich postrzegania.
Bibliografia
Babbie, E. (2013). Podstawy badań społecznych, Warszawa: PWN.
Dudzikowa, M. (1996). Śmiech uczniowski jako wyzwanie pedagogiczne. (Konteksty pytań o autorytet nauczyciela). W: M. Dudzikowa (red.), Nauczyciel – uczeń. Między przemocą a dialogiem: obszary napięć i typy interakcji. Kraków: Impuls.
Jagielska, K. Autorytet zawodu nauczyciela w opinii studentów studiów nauczycielskich. Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska. Sectio J Paedagogia-Psychologia, 34, 4 (2021).
Jarmoszko, S. (2010). Autorytet – kontrowersje i aksjomaty. Warszawa: Akademia Humanistyczna im. Aleksandra Gieysztora.
Kata, J. (2021). Rola autorytetu w kształtowaniu jakości życia młodego człowieka. W: A. Chrapusta, I. Skoczeń, S. Wronka (red.), Pomiędzy szacunkiem a odpowiedzialnością. Rola autorytetu w rozwoju osobowym człowieka. Kraków: UPJPII.
Łukasik, J.M. Znaczenie wzoru osobowego nauczyciela w kształtowaniu zawodowym adeptów. Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska. Sectio J Paedagogia-Psychologia, 34, 4 (2021).
Mikołejko, A. (1991). Poza autorytetem? Społeczeństwo polskie w sytuacji anomii. Warszawa: „KeyTex”.
Olbrycht, K. (2014). O roli przykładu, wzoru, autorytetu i mistrza w wychowaniu osobowym. Toruń: Adam Marszałek.
Piorunek, M. (2020). Wzory osobowe, autorytety, mentorzy w dochodzeniu do dorosłości. W: A. Cybal-Michalska, M. Orłowska, M. Piorunek, Młodzież – meandry życia ku dorosłości. Dąbrowa Górnicza: Akademia WSB.