Inteligencja emocjonalna nauczycieli a ich otwartość na nowe doświadczenia

Autor

DOI:

https://doi.org/10.34767/SZP.2023.02.14

Słowa kluczowe:

nauczyciel, inteligencja emocjonalna, otwartość na doświadczenia

Abstrakt

Funkcjonowanie zawodowe nauczyciela oraz jego efektywność pedagogiczna i sukcesy edukacyjne uczniów w znacznym stopniu zależą od jego inteligencji emocjonalnej. Stąd w kształtowaniu zachowań uczniów i młodzieży, a szczególnie w radzeniu sobie z problemami, ważną rolę odgrywa sposób przeżywania przez nauczyciela świata i jego otwartość na nowe doświadczenia. Umiejętność skutecznego zarządzania emocjami zapobiega bowiem nadmiernemu poziomowi stresu i pomaga radzić sobie ze skomplikowanymi sytuacjami w trakcie lekcji, bez negatywnego wpływu na uczniów. Uznając znaczenie tej problematyki, również w kontekście niniejszej publikacji, podjęłam badania empiryczne. Dążyłam do określenia, w jakim stopniu otwartość na nowe doświadczenia pozwala wyjaśnić fenomen inteligencji emocjonalnej nauczycieli. Uzyskane wyniki wskazują, że jest to zależność dodatnia. Im bardziej nauczyciele są otwarci na nowe doświadczenie, tym bardziej wzrasta ich zdolność adaptacyjna, umiejętność poznawania wartości i ważności bodźców oraz wydarzeń, mobilizująca do myślenia i działania, a także wyrażania swych emocji.

Bibliografia

Biernacka, R. (2017). Predykatory nonkonformizmu pozornego. Lublin: UMCS.

Costa, P.T., McCrae, R.R. (1999). The five-factor theory of personality . In: L.A. Pervin, O.P. John (Eds.), Handbook of personality: Theory and research . New York: Guilford.

Goleman, D. (1997). Inteligencja emocjonalna, przeł. A. Jankowski. Poznań: Media Rodzina.

Goleman, D. (1999). Inteligencja emocjonalna w praktyce, przeł. A. Jankowski. Poznań: Media Rodzina.

Grabowiec, P. Znaczenie inteligencji emocjonalnej w pracy nauczyciela. Edukacja Humanistyczna, 1(28) (2013).

Jaworowska, A., Matczak, A. (2001). Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Matczak, A. Różne oblicza inteligencji: funkcjonowanie intelektu a osobowość. Studia Psychologiczne, 2 (2001).

Matczak, A., Jaworowska, A. (2006). Dwuwymiarowy Inwentarz Inteligencji Emocjonalnej DINEMO. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Mazurek-Kucharska, B. (2006). Kompetencje społeczne we współczesnej psychologii i teorii zarządzania. Przegląd wybranych podejść i problemów. W: S. Konarski (red.), Kompetencje społeczno-psychologiczne ekonomistów i menedżerów. Teoria – badania – eduka-cja. Warszawa: SGH.

McCrae, R.R., Costa, P.T. (2005). Osobowość człowieka dorosłego. Kraków: WAM.

Przybylska, I. Inteligencja emocjonalna jako kluczowa kompetencja współczesnego nauczyciela. Chowanna, XLIX, 1(26) (2006).

Salovey, P., Mayer, J. Emotional Intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 9, 3 (1990).

Simmons, S., Simmons, J.C. (2001). Jak określić inteligencję emocjonalną? Poznań: Dom Wydawniczy REBIS.

Strelau, J. (2002). Psychologia różnic indywidualnych. Gdańsk: GWP.

Strumska-Cylwik, L. (2005). Pomiędzy otwartością i zamknięciem. Kraków: Impuls.

Twardowska-Staszek, E., Alberska, M. (2020). Inteligencja emocjonalna i kompetencje społeczne nauczycieli szkół specjalnych. Studia Paedagogica Ignatiana, 23, 4 (2020), http://doi.org/10.12775/SPI.2020.4.005.

Wosik-Kawala, D. (2013). Rozwijanie kompetencji emocjonalnych uczniów szkół ponadpodstawowych. Lublin: UMCS.

Zawadzki, B., Strelau, J., Szczepaniak, P., Śliwińska, M. (1998). Inwentarz Osobowości NEO-FFI Costy i McCrae. Adaptacja polska. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Zubrzycka-Maciąg, T., Kirenko, J. (2015). Asertywność nauczycieli. Badania empiryczne. Lublin: UMCS.

Opublikowane

2024-10-21

Numer

Dział

Raporty z badań

Jak cytować

Inteligencja emocjonalna nauczycieli a ich otwartość na nowe doświadczenia. (2024). Szkoła - Zawód - Praca, 26, 383-408. https://doi.org/10.34767/SZP.2023.02.14